Název:
Role asistenta pedagoga v procesu inkluzivního vzdělávání na základní a střední škole
Překlad názvu:
The role of the teacher assistant in the process of inclusive education in primary and secondary schools
Autoři:
Barešová, Lenka ; Linková, Marie (vedoucí práce) ; Richterová, Magdalena (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2023
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce se zabývá rolí asistenta pedagoga v procesu inkluzivního vzdělávání na základní a střední škole. Teoretická část rozdělená na čtyři okruhy popisuje teoretická východiska. Je v ní pojednáváno o pozici asistenta pedagoga, jeho roli při vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami i bez nich, o spolupráci asistenta pedagoga s ostatními pedagogy a rodiči a v neposlední řadě také o samotných žácích se speciálními vzdělávacími potřebami a jejich vzdělávání. Empirická část zaměřená na roli asistenta pedagoga v procesu inkluzivního vzdělávání na vybrané základní a střední škole v sobě zahrnuje kvalitativní výzkum, jehož výstupem je případová studie této školy. Ve výzkumném šetření je využito polostrukturovaných rozhovorů, pozorování a analýzy dokumentů. Cílem šetření je analyzovat práci asistentů pedagoga na vybrané škole. Výsledky šetření přinášejí informace o tom, jakým způsobem je profese asistenta pedagoga na této škole vnímána a využívána. Diplomová práce může sloužit jako příklad dobré praxe, jak asistenty využívat v rámci inkluzivního vzdělávání.This diploma thesis consists of the role of teaching assistant in an inclusive education in elementary and middle school. Theorethical part is devided into four parts and explains theorethical points. It discusses the position of the teaching assistant, the assistant's role in the education of pupils with and without special educational needs, the cooperation of the teaching assistant with other teachers and parents and last but not least about the pupils with special educational needs and their education. Empirical part is focused on the role of the teaching assistant in the process of an inclusive education in an selected elementary and middle school, in which it contains a qualitative study, which results in a situational study of the school. Semi- structured interviews were used in the research as well as observation and analysis of documents. The goal of this research is to analyse the work of teaching assistants at the selected school. The results of this research bring information about how the teaching assistant profession is perceived and used at this specific school. The diploma thesis can be used as an example of a good practice on how to use the teaching assistant in an inclusive education.
Klíčová slova:
Asistent pedagoga; inkluze; spolupráce; střední škola; učitel; základní škola; žák se speciálními vzdělávacími potřebami; cooperation; inclusion; primary school; pupil with special educational needs; secondary school; teacher; Teaching assistant