Název:
Narušená komunikační schopnost ve vztahu ke školní zralosti a přípravě dítěte do 1. třídy
Překlad názvu:
Communication disorders in relation to school maturity and the child's preparation for first grade
Autoři:
Šrámková, Alexandra ; Komorná, Marie (vedoucí práce) ; Kotvová, Miroslava (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2023
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce se zabývá tématikou narušené komunikační schopnosti ve vztahu ke školní zralosti a přípravě dítěte do 1. třídy. Teoretická část je věnována teoretickému vymezení problematiky školní zralosti a připravenosti s důrazem na komunikační schopnosti a vliv narušené komunikační schopnosti na vzdělávání na 1. stupni. Dále se zaměřuje na možnosti rozvoje komunikačních schopností dítěte před vstupem do 1. třídy. Jedna kapitola je zaměřena na stimulační program Trénink jazykových schopností podle Elkonina. Praktická část diplomové práce je realizována kvalitativní metodou šetření prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů s klinickým logopedem, speciálním pedagogem - logopedem a logopedickým asistentem. V praktické části se zjišťuje, jaké jsou možnosti rozvoje dítěte s narušenou komunikační schopností a přínos programu Trénink jazykových schopností podle Elkonina na narušenou komunikační schopnost v rámci přípravy k zahájení povinné školní docházky. Klíčová slova školní zralost, školní připravenost, odklad povinné školní docházky, narušená komunikační schopnost, logopedická intervence, Trénink jazykových schopností podle Elkonina.The thesis deals with the topic of communication disorders in relation to school maturity and the child's preparation for first grade. The theoretical part is devoted to the theoretical definition of the issue of school maturity and readiness, with an emphasis on communication skills and the impact of impaired communication skills on first grade education. It also focuses on the possibilities of developing a child's communication skills before entering first grade. One of the chapters focuses on Elkonin's stimulating language skills training program. The practical part of the thesis is conducted by qualitative method of investigation through semi-structured interviews with a clinical speech therapist, a special educator - speech therapist and a speech therapy assistant. The practical part explores the developmental opportunities for the child with impaired communication skills and the benefits of the Elkonin programme for training language skills for impaired communication skills in preparation for the start of compulsory schooling. Keywords school maturity, school readiness, school attendance delay, communication disorders, speach therapy intervention, Language skills training by Elkonin.
Klíčová slova:
logopedická intervence; narušená komunikační schopnost; odklad povinné školní docházky; Trénink jazykových schopností podle Elkonina; školní připravenost; školní zralost; communication disorders; Language skills training by Elkonin.; school attendance delay; school maturity; school readiness; speach therapy intervention