Original title:
Hodnocení účinku intervencí u dětí s vývojovou koordinační poruchou; systematická rešerše
Translated title:
Evaluating the effect of interventions in children with Developmental coordination disorder; Systemic Review
Authors:
Alabed, Maie ; Nováková, Tereza (advisor) ; Stupková, Michaela (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2023
Language:
eng Abstract:
[eng][cze] Aim of the study is to assess the effectiveness of intervention improving the children's performance diagnosed with developmental coordination disorder (DCD). Additionally, this study finds the optimal therapeutic intervention selection for treating DCD symptoms. Methodology A systematic review of potential literature was performed following PRISMA guidelines. A comprehensive electronic search across PubMed, Embase, Science Direct, and Google Scholar from January 2010 to October 2022 was performed among children with DCD. We assessed the standard mean difference of intervention within and between the studies. The quality assessment of randomized and non-randomized control trials is performed using the Cochrane risk of bias assessment and the Newcastle-Ottawa scale respectively. Results This review includes 19 potential studies involving 553 children with DCD. The most frequently reported experimental interventions were trampoline therapy, Wii-fit training, task- oriented training, virtual reality training, motor imaginary therapy, active video games (AVG), and cognitive orientation occupation performance (CO-OP). This study found that children in the experimental group had a higher level of improvement than those in the comparator or control group. Conclusion Body function and activity-oriented...Cílem práce je posoudit účinnost intervence zlepšující výkonnost dětí s diagnózou vývojové koordinační poruchy (DCD). Dále tato studie zjišťuje optimální výběr terapeutické intervence pro léčbu symptomů DCD. Metodika Systematický přehled potenciální literatury byl proveden podle pokynů PRISMA. Byla provedena komplexní elektronická rešerše v databázích PubMed, Embase, Science Direct a Google Scholar od ledna 2010 do října 2022 mezi dětmi s DCD. Hodnotili jsme standardní průměrný rozdíl intervencí v rámci studií a mezi nimi. Hodnocení kvality randomizovaných a nerandomizovaných kontrolních studií bylo provedeno pomocí Cochraneova hodnocení rizika zkreslení, respektive Newcastle-Ottawské škály. Výsledky Tento přehled zahrnuje 19 potenciálních studií zahrnujících 553 dětí s DCD. Nejčastěji uváděnými experimentálními intervencemi byly trampolínová terapie, trénink na Wii-fit, trénink zaměřený na úkoly, trénink ve virtuální realitě, terapie pohybovou představivostí, aktivní videohry (AVG) a kognitivní orientace na výkon povolání (CO-OP). Tato studie zjistila, že děti v experimentální skupině měly vyšší úroveň zlepšení než děti ve srovnávací nebo kontrolní skupině. Závěr Intervence zaměřená na tělesné funkce a aktivitu zlepšila narušené motorické funkce. Výsledky je však třeba brát s rezervou vzhledem k...
Keywords:
motor impairment; motor skill disorders; occupational therapy; physical therapy; task-oriented therapy; ergoterapie; fyzikální terapie; porucha motorických funkcí; poruchy motorických dovedností; terapie zaměřená na úkoly
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/181020