Název:
Integrované pojetí práce s básnickým textem v 6. ročníku základní školy
Překlad názvu:
Integrative Approach to Poetry in the Sixth Grade of Lower Secondary School
Autoři:
Pretschner, Adéla ; Komberec, Filip (vedoucí práce) ; Doležalová, Eliška (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2023
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Předložená diplomová práce se zabývá mezisložkovou úrovní integrace ve výuce předmětu český jazyk a literatur, tedy propojováním jazykové výchovy, komunikačně-slohové a také výchovy literární. Z hlediska uměleckých textů, jež jsou obsahem literární složky, se práce soustředí na texty básnické. Cílem je obhájit nenahraditelnost poezie v životě člověka, a tudíž i její místo v základním vzdělávání. Na podkladě odborné literatury shledává práce důležitost poezie nejen v jejím specifickém užívání jazykových prostředků, jejichž percepce mj. rozvíjí logické uvažování o jazyce a poskytuje umělecký zážitek, ale také v působení právě této formy umění na emocionální stránku osobnosti. Poezie tímto působením může žákovi pomoci reflektovat své emoce, lépe porozumět sobě samému a v konečném důsledku se snáze vyznat i ve světe kolem sebe. Druhým vytyčeným cílem je přispět k diskuzím o změně v současnosti velmi dezintegrované výuky ČJL. Práce představuje integrovaný přístup ve výuce ČJL - inspirovaný koncepcí integrovaného pojetí výuky slovenského jazyka a literatury pro primární vzdělávání. Vzhledem k tomu, že složky předmětu jsou ze své podstaty velmi provázané, spatřuje práce přínosy tohoto přístupu zejména v tom, že jejich propojováním ve výuce je možné žáky vést k přirozenému poznávání a osvojování mateřského...The presented thesis deals with the integration of the components of Czech Language and Literature, i. e. the integration of Communication and Composition, Language, and Literary Education. Regarding the literary texts, which are the content of Literary Education, the thesis focuses on poetic texts. The aim is to defend the irreplaceability of poetry in human life, and therefore to defend its place in primary and lower secondary education. Based on scholarly literature, the thesis finds the importance of poetry not only in its specific use of language which, when perceived, develops logical thinking about language and provides an aesthetic experience, but also in its ability to stimulate the emotional aspect of personality. Through this stimulation, poetry can help students to reflect on their emotions, to better understand themselves, and ultimately to better understand the world around them. The second aim is to contribute to discussions about the change of CLL teaching which is currently very unintegrated. The thesis presents an integrated approach to teaching CLL, inspired by the concept of integrated teaching of Slovak Language and Literature for primary education. As the components of the subject are inherently intertwined, by interconnecting them in teaching, students can naturally learn and...
Klíčová slova:
2. stupeň ZŠ; cíle výuky ČJL; integrované pojetí výuky ČJL; Jazyková výchova; Literární výchova); poezie; složky oboru Český jazyk a literatura (Slohová a komunikační výchova; aims of CLL instruction; components of the educational field Czech Language and Literature (Communication and Composition; integrative approach to CLL instruction; Language; Literary Education); lower secondary school; poetry