Název:
Šikana na středních školách
Překlad názvu:
High - school bullying
Autoři:
FRIEDLOVÁ, Barbora Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2023
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] V této bakalářské práci se zabývám šikanou na středních školách a její problematikou. V mé práci se zaměřuji na znalosti studentů středních škol ohledně šikany a také na prevenci. První část mé bakalářské práce je teoretická. Teoretická část je věnovaná šikaně, kde je šikana popsána jako pojem, dále jsou zde popsány stádia šikany a její formy. V další kapitole vymezuji, kdo je účastníkem šikanování, jako oběť a agresor, jaké jsou důsledky šikany pro účastníky. Věnuji se zde také prevenci. V druhé části popisuji vlastní výzkum. Cílem mé bakalářské práce bylo popsat, jak studenti středních škol vnímají problematiku šikanu, dále pak dílčí cíle měli za úkol zjistit, jaké jsou projevy šikany podle studentů, zda znají nějaké programy prevence a jaké mají znalosti o šikaně. Pro naplnění cíle byl zvolen kvalitativní výzkum. Metodou výzkumu je dotazování a technikou polostrukturovaný rozhovor s devíti komunikačními partnery. K vyhodnocení dat, která byla získaná během výzkumu, byla použita metoda otevřeného kódování. K dosažení předem stanovených cílů jsem použila čtyři výzkumné otázky: Jaké znalosti o šikaně studenti SŠ mají?; Jaké jsou projevy šikany podle studentů SŠ?; Jaké programy proti šikaně znají studenti SŠ?; Setkali se někdy se šikanou studenti SŠ? Z výzkumu vyplynulo, že studenti vědí, co znamená šikana, a jak se projevuje. Studenti mají přehled, jaké jsou formy šikany. Někteří studenti se se šikanou setkali osobně jako svědci. S preventivními programy se studenti většinou setkávali především ve školách v rámci přednášek. U většiny studentů je prevence na jejich školách zajištěná a k šikaně nedochází.This bachelor thesis deals with bullying in secondary schools and its issues. My thesis focuses on the knowledge of high school students regarding bullying and also prevention. The first part of my bachelor thesis is theoretical. The theoretical part is dedicated to bullying, where bullying is described as a concept, then the stages of bullying and its forms are described. In the next chapter I define who is a participant of bullying, as a victim and aggressor, what are the consequences of bullying for the participants. I also deal with prevention. In the second part I describe my own research. The aim of my bachelor's thesis was to describe how high school students perceive the issue of bullying, then the sub-objectives were to find out what the manifestations of bullying are according to the students, whether they know any prevention programs and what knowledge they have about bullying. Qualitative research was chosen to meet the objective. The research method is questioning, and the technique is semi-structured interview with nine communication partners. Open coding method was used to evaluate the data that was collected during the research. In order to achieve the predetermined objectives, I used four research questions: What knowledge about bullying do high school students have?; What are the manifestations of bullying according to high school students?; What anti-bullying programs do high school students know?; Have high school students ever encountered bullying? The research showed that students know what bullying means and how it manifests itself. Students have an overview of what forms bullying takes. Some students have personally experienced bullying as witnesses. Students have mostly encountered prevention programmes in school lectures. For most students, prevention is provided in their schools and bullying does not occur.
Klíčová slova:
agresor; formy šikany; oběť; prevence; stádia šikany; Šikana; aggressor; Bullying; forms of bullying; prevention; stages of bullying; victim Citace: FRIEDLOVÁ, Barbora. Šikana na středních školách. České Budějovice, 2023. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Zdravotně sociální fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/71809