Název:
Péče o dítě s Kochleárním implantátem v domácím prostředí.
Překlad názvu:
Caring for a child with a cochlear implant in the home environment.
Autoři:
LOVĚTÍNSKÁ, Michala Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2023
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Kochleární implantát se v České republice operuje od roku 1993. Kochleární implantát dává možnost neslyšícím jedincům čerpat sluchové vjemy. Implantace kochleárního implantátu je zákrok, kdy je implantát vložen pod kůži a připojen k řadě elektrod, jež jsou zavedeny do hlemýždě. Tento zákrok provádí specializovaný chirurg na ušní, nosní a krční. Po dlouhodobé rehabilitaci má jedinec možnost správně rozumět mluvené řeči. Dokonce může i telefonovat, aniž by odezíral ze rtů. S pomocí kochleárního implantátu se většina uživatelů může začlenit do společnosti, mezi zdravě slyšící populaci. Děti chodí do běžné školy, sportují a dorozumívají se s ostatními, a to vše bez používání znakového jazyka. Kochleární implantát je v současné době v ČR operován pouze v pražské FN Motol, v brněnské FN u sv. Anny a ve FN Ostrava. Prvním cílem práce bylo zjistit a popsat, jak dítě prožívá nastavování kochleárního implantátu, druhým cílem bylo zjistit, jaké problémy spatřují rodiče po nastavení kochleárního implantátu u dítěte a třetím cílem bylo zjistit, jaké překážky vnímají rodiče v péči o dítě s kochleárním implantátem. Výzkumné šetření bylo provedené kvalitativním výzkumem, pomocí metody polostrukturovaný rozhovor. Výzkumný soubor byl tvořen z deseti dospělých informantů, konktrétně rodiči a z pěti dětských informantů. Rodiče a děti pochází z různých krajů České republiky. Rozhovory probíhaly od února do března roku 2023. Následně byly vypsané všechny odpovědi z rozhovorů s rodiči dětí s kochleárním implantátem a z rozhovorů s dětskými pacienty mající kochleární implantát. Výsledky odpovědí jsou rozdělené do kategorií a jejich podkategorií. Z analýzy výsledků vyplývá, že vnímání nastavovaného kochleárního implantátu je u dětí rozdílné. Z výzkumu se zjistila čtvrtá skupina dětí, které na první programování reagují pláčem. Zjistilo se, že prožívání dítěte při programovaní CI mohou ovlivnit rodiče. Jako takové překážky v péči o dítě s kochleárním implantátem nebyly zjištěné. Rodiče spíše vnímali nedostatky kochleárního implantátu, jako je například sklouzávání řečového procesoru z hlavy dítěte, problémy při pořizování helmy a vnímaný pot jako výrazný nedostatek u CI. Z výsledků vyplývá, že vnímání nastavování kochleárního implantátu je u dětí velmi individuální, záleží na mnoha faktorech. Rodiče mohou prožívání dítěte ovlivnit pomocí trénování jednotlivých zvuků v domácím prostředí. Problémy po programování kochleárního implantátu u dítěte by měly být minimální, a to pomocí kontroly, kterou provádí klinický inženýr. Potíže vnímané rodiči při péči o dítě s kochleárním implantátem nevyšly tak napovrch jako specifické nedostatky kochleárního implantátu. Velmi důležité je k dítěti přistupovat především individuálně, protože každé dítě má jiné osobnostní vlastnosti a psychomotorické schopnosti. Z výsledků výzkumného šetření chceme předat ucelené informace pro rodiče dětí, kteří se potkají s nedoslýchavostí či hluchotou u dítěte, a jejich možným řešením je kochleární implantát. Výsledky z bakalářské práce byly prezentovány před odbornou porotou na studentské soutěži ZSF JČU v Českých Budějovicích. Dále budou výsledky publikovány v odborném časopise pro sestry.Cochlear implants have been used in the Czech Republic since 1993. The cochlear implant gives deaf individuals the opportunity to receive auditory sensations. Cochlear implantation is a procedure where the implant is inserted under the skin and connected to a series of electrodes that are inserted into the cochlea. This procedure is performed by a surgeon which is specializes in ear, nose and throat. After long - term rehabilitation, the individual is able to understand spoken language and can even make phone calls without reading. With a cochlear implant, most users canintegrate into main stream society, among the normal hearing population. Children go to mainstream school, play sports, and communicate with others, all with out the use of sign language. Cochlear implants are currently operated in the Czech Republic at the Motol Hospital in Prague, the St. Anne's Hospital in Brno and the Ostrava Hospital. The first aim was to find out and describe how the child experiences the cochlear implant fitting, the second aim was to find out what problems parents perceive after fitting the cochlear implant in a child, and the third aim was to find out what barriers parents perceive in caring for a child with cochlear implant. The research investigation was carried out by qualitative research, using the method of semi-structured interview. The research sample consisted of ten adult informants, specifically parents, and five child informants. Parents and children come from different regions of the Czech Republic. The interviews took place from February to March 2023. Subsequently, all responses from the interviews with parents of children with cochlear implants users were listed. The results of the responses are divided into categories and their subcategories. The analysis of the results shows that the perception of the cochlear implant is different in children. The research found a fourth group of children who react to the first programming by crying. It was found that the child's experience of CI programming can be influenced by parents. As such, barriers to caring for a child with a cochlear implant have not been identified. Rather, parents perceived shortcomings of the cochlear implant, such as the speech processor slipping off the child's head, difficulty in obtaining a helmet, and perceived sweat as a deficiency with CI. The results show that children's perception of cochlear implant fitting is very individual, depending on many factors. Parents can influence the child's perception by training individual sounds in the home environment. Problems following cochlear implant programming in a child should be minimal, with a chech-up by a clinical engineer. The difficulties perceived by parents in caring for a child with a cochlear implant do not come out as prominently as CI deficiencies. It is very important to treat the child individually. Each child has different characteristics and abilities. From the results of the research investigation, we want to provide comprehensive information for parents of children who experience hearing loss or deafness in their child, and their possible solution is a cochlear implant. The results of the bachelor thesis were presented before an expert jury at the student competition of the ZSF JČU in České Budějovice. Furthermore, the results will be published in a professional journal for nurses.
Klíčová slova:
domácí péče; dítě s kochleárním implantátem; Kochleární implantát; nastavování; nedostatky; rodiče; adjustment; child with cochlear implant; Cochlear implant; home care; parents; shortcomings Citace: LOVĚTÍNSKÁ, Michala. Péče o dítě s Kochleárním implantátem v domácím prostředí.. České Budějovice, 2023. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Zdravotně sociální fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/72246