Název:
Vstupní znalosti a představy o krajích Česka u žáků mladšího školního věku
Překlad názvu:
Entrance knowledge and ideas about the Regions of Czech Republic of pupils of younger school age
Autoři:
KAZDOVÁ, Barbora Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2023
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce se zabývá vstupními znalostmi a představami, které mají žáci mladšího školního věku o krajích Česka ještě před jejich vlastní výukou v hodinách vlastivědy v pátém ročníku základních škol. Získávání dat probíhalo výzkumným šetřením na několika vybraných základních školách Kraje Vysočina a Jihočeského kraje. Žáci třetích a čtvrtých tříd vyplnili dotazníky, které zkoumaly jejich komplexní představy a znalosti o krajích Česka. Součástí analytické části bylo i porovnávání rozdílností mezi jednotlivými ročníky, pohlavími, velikostí, umístěním a typem šetřených škol. Na základě výsledků vznikl edukační materiál "Z kraje do kraje" zaměřený na kritické myšlení metodou E-U-R, který může sloužit učitelům základních školách v aktivnějším přístupu žáků k učivu. Závěr diplomové práce hovoří o potvrzení či vyvrácení stanovených hypotéz.The diploma thesis deals with the entrance knowledge and ideas that pupils of younger school age have about the regions of Czech Republic before their own teaching in national studies classes in the fifth grade of primary schools. Data collection was carried out through a research survey at elementary schools in the Vysočina Region and the South Bohemian Region. Third and fourth graders filled out questionnaires that explored their complex ideas and knowledge. Part of the analytical part was also comparison of the differences between individual years, gender, size, location and type of investigated schools and the source of information. The result of the thesis is an educational material "Z kraje do kraje" with a methodical manual focused on critical thinking using the E-U-R method. This can assist elementary school to teachers to facilitate a more active approach for pupils rather than approaching the subject matter through constructive thinking. The conclusion of the diploma thesis talks about the confirmation or refutation of established hypotheses.
Klíčová slova:
1. stupeň; konstruktivní myšlení; kraje; představy; vlastivěda; vstupní znalosti; Česko; constructive thinking; Czech Republic; entrance knowledge; first grade of primary school; geography; ideas; regions Citace: KAZDOVÁ, Barbora. Vstupní znalosti a představy o krajích Česka u žáků mladšího školního věku. České Budějovice, 2023. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/68034