Original title:
Vlastní značky obchodního řetězce
Translated title:
Market position of a private label
Authors:
OSYPENKO, Yaroslava Document type: Bachelor's theses
Year:
2023
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Moje bakalářská práce se zabývá postavením vlastních značek řetězce dm drogerie marky na českém trhu. Hlavním cílem této práce je výběr vhodných komunikačních nástrojů, které povedou ke zvýšení povědomí o vlastních značkách tohoto řetězce. Teoretická část bakalářské práce je zaměřena na značky obecně, vlastní značky a marketingový výzkum. Poté následuje praktická část práce, která zkoumá povědomí zákazníků o vlastních značkách společnosti dm drogerie markt. K dosažení cíle je využit marketingový výzkum, který byl proveden formou online dotazníkového šetření. Výzkumu se zúčastnilo celkem 156 respondentů. Prostřednictvím dotazníkového šetření bylo zjištěno, že 43,4 % respondentů nakupuje zboží nabízené pod vlastní značkou. Více než polovina respondentů má tendenci preferovat nebo výrazně preferovat privátní značku před národní značkou. Z výzkumu vyplývá, že hlavními důvody nákupu jsou přijatelná kvalita a nízká cena. V obchodě nejčastěji nakupují ženy a dvě nejpočetnější skupiny tvoří lidé ve věku 19 až 30 let a dále 31 až 45 let. Na základě získaných výsledků byla formulována doporučení, jak zlepšit postavení vlastních značek dm drogerie markt na českém trhu prostřednictvím komunikačních nástrojů. Tato doporučení zahrnují využití přímého marketingu prostřednictvím SMS, rozvoj sociálních médií, offline reklama na billboardech, online bannerová reklama a reklama na sociálních sítích Instagram, Facebook, YouTube a TikTok. My bachelor thesis deals with the position of the dm drogerie markt's private labels on the Czech market. The main goal of this thesis is the selection of appropriate communication tools that will result in increasing the awareness of the private labels of this retail chain. The theoretical part of the bachelor thesis is focused on brands in general, own brands and marketing research. Then follows the practical part of the thesis, which researches customer awareness of dm drogerie markt's private labels. To achieve the aim, marketing research is used, which was conducted in the form of an online questionnaire survey. A total of 156 respondents participated in the research. Through the questionnaire survey, it was found that 43.4% of the respondents purchase goods offered under private label. More than half of the respondents tend to prefer or strongly prefer private label over national brand. The survey shows that the main reasons for purchase are acceptable quality and low price. Women are the most frequent shoppers and the two largest groups are those aged 19 to 30, followed by those aged 31 to 45. Based on the results obtained, recommendations were formulated on how to improve the position of dm drogerie markt private labels on the Czech market through communication tools. These recommendations include the use of direct marketing via SMS, the development of social media, offline advertising on billboards, online banner advertising and advertising on the social networks Instagram, Facebook, YouTube and TikTok.
Keywords:
brand management strategy; development of private labels; marketing research.; means of communication; online question-naire; Private label; komunikační prostředky; marketingový výzkum.; online dotazník; strategie řízení značky; Vlastní značka; vývoj vlastních značek Citation: OSYPENKO, Yaroslava. Vlastní značky obchodního řetězce. České Budějovice, 2023. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Ekonomická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/67085