Original title:
Motivy předkolumbovské Ameriky v muralismu
Translated title:
Motifs of Pre-Colombian America in Muralism
Authors:
Taltynová, Marie ; Brenišínová, Monika (referee) Document type: Rigorous theses
Year:
2023
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Předložená práce se zabývá předkolumbovskými motivy v tvorbě tří představitelů mexického muralismu - Diega Rivery, Josého Clementa Orozka a Davida Alfara Siqueirose. Muralismus, monumentální nástěnné malířství s jasně definovanou společenskou a edukativní funkcí, se začal rozvíjet z popudu porevoluční mexické vlády ve 20. letech 20. století. Během svého vývoje získal mezinárodní věhlas a dnes je všeobecně považován za unikátní mexický směr. Jeho nedílnou součástí jsou výjevy ze života předkolumbovských kultur. Hlavním cílem této práce je analýza těchto výjevů, zjištění původu jednotlivých předkolumbovských motivů, zjištění jejich původních významů a významů, kterých nabývají v kontextu nástěnných maleb. Práce také zohledňuje, odkud muralisté získávali poznatky o mezoamerických civilizacích a jaký obraz předkolumbovské minulosti na základě svého snažení vytvořili. Snaží se rovněž vyjasnit otázku, v čem konkrétně byl přístup muralistů k předkolumbovským kulturám novátorský. V práci jsou použity metody kvalitativní analýzy dostupných písemných pramenů a analýzy obrazových materiálů. Zvolená metoda vychází z ikonografie, postkoloniálních studií a studií vizuální kultury. Klíčová slova muralismus, Diego Rivera, José Clemente Orozco, David Alfaro Siqueiros, mexické umění, mexická revoluce, avantgardy,...The thesis Motifs of Pre-Columbian America in Muralism focuses on Pre-Columbian motifs in the work of three representatives of Mexican muralism − Diego Rivera, José Clemente Orozco and David Alfaro Siqueiros. Muralism is an art movement that is based on monumental painting with clearly defined social and educational function. It started to develop within an initiative of the post-revolutionary Mexican government, in the 1920s. Gradually, it gained international fame and today it is widely regarded as a uniquely Mexican style of art. An integral part of the muralist imagery form scenes from the life of Pre-Columbian cultures. The main objective of this thesis is to analyse these scenes, to identify the origin of particular motifs, their original meanings, and the new meanings they demonstrate in the context of the murals. The work also reflects where and how muralists acquired knowledge about Mesoamerican civilizations and focuses on analysing the nature of the overall image of the Pre-Columbian past they created within their murals. The work seeks to clarify the question of how specifically the muralist approach to Pre-Columbian cultures was innovative in comparison to previous tendentions in Mexican art. The paper uses qualitative methods of analysis of the available written sources and analysis...
Keywords:
muralisms|Diego Rivera|José Clemente Orozco|David Alfaro Siqueiros|Mexican art|Mexican Revolution|avant-garde|pre-Columbian motifs|pre-Columbian art|native cultures|indigenism|Aztecs|Mesoamerica|iconography|postcolonial studies|visual studies; muralismus|Diego Rivera|José Clemente Orozco|David Alfaro Siqueiros|mexické umění|mexická revoluce|avantgardy|předkolumbovské motivy|předkolumbovské umění|nativní kultury|indigenismus|Aztékové|Mezoamerika|ikonografie|postkoloniální studia|studia vizuální kultury
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/180274