Název:
Utváření autority učitele na 1. stupni základní školy
Překlad názvu:
Formation of the authority of a teacher at the first stage of primary school
Autoři:
KYRIANOVÁ, Eva Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2023
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce řeší problematiku utváření autority učitele. Jejím cílem je tuto problematiku hlouběji prozkoumat, odhalit příčiny oslabení autority, a zaměřit se také na možné dopady ztráty autority u učitelů vůči žákům. V teoretické části této práce jsou zachyceny nejdůležitější body týkající se pojmu autorita učitele, a také je zde nastíněna problematika kázně a klimatu ve třídě, které autorita učitele ovlivňuje. Dále se v teoretické části objevují pojmy osobnost učitele, která je pro autoritu učitele důležitá, a také motivace. V praktické části jsou prezentovány výsledky smíšeného výzkumného šetření. Pro kvantitativní část výzkumu je uplatněna metoda dotazníkového šetření, pro kvalitativní výzkumnou část je použita metoda rozhovoru. Obě metody byly určeny pro učitele 1. stupně základních škol. Informace získané z dotazníků jsou doplněny rozhovory. Výsledky ukazují, jak je autorita a její budování pro učitele důležitá, jakou mají učitelé zkušenost s kázní ve třídě, a jaké mají učitelé ve třídě klima.The diploma thesis deals with the problematics of creating the teachers authority. Its goal is to more deeply examine given problematics, reveal causes of authority weakening and also focus on possible impacts of teachers authority loss towards the students. In theoretical part of this thesis are recorded the most important points concerning the term of authority of the teacher as well as problematics of discipline and environment in the classroom, which both have influence on the authority of a teacher. Further in this part is discussed term of the personality of a teacher, which is important for his authority and also the term of motivation. In the next part of the thesis is conducted evaluation of a mixed research. A survey was conducted as a quantitative part of the research and an interview as a qualitative part. Both methods were realized with teachers from primary stage of elementary school as responders. Informations acquired from the surveys are supplemented by the interviews. The results show how the authority and its creation is important for teachers, what experience with the discipline in the classroom teachers have and what is the environment the teachers have in classrooms.
Klíčová slova:
autorita; autorita učitele; budování profese; charakteristika členění autority; klima třídy; kázeň; motivace; nevhodné chování; osobnost učitele; řád třídy; authority; authority of a teacher; characteristic of the division of authority; creating a career; discipline; environment in a classroom; inconvenient behaviour; motivation; order in a classroom; personality of a teacher Citace: KYRIANOVÁ, Eva. Utváření autority učitele na 1. stupni základní školy. České Budějovice, 2023. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/59838