Název:
Jak učit o době komunismu v Československu? Srovnání výchovně-vzdělávacích programů pro výuku o komunismu pro ZŠ v předmětu Výchova k občanství.
Překlad názvu:
How to teach about commnism in Czechoslovakia? The Comparison of Educational Programs for Teaching about Communism at elementary schools in the subject called Education to Citizenhood.
Autoři:
ŠKUBALOVÁ, Eva Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2011
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato diplomová práce se zabývá tématem Srovnání výchovně-vzdělávacích programů pro výuku o komunismu pro ZŠ v předmětu Výchova k občanství. Obsah práce je zaměřen na možný průběh výuky o době socialismu v bývalém Československu, ve vzdělávací oblasti Člověk a společnost, tedy v předmětech Výchova k občanství, Dějepis, na druhém stupni ZŠ. V teoretické části práce rozebírá názory MŠMT ČR na efektivní změny ve výuce a vysoký nárůst využívání orální historie. Orální historie je hlavní náplní programů a projektů, které vznikly převážně hlavně proto, aby přiblížily období socialismu nejširší veřejnosti. Hlavním cílem této práce je srovnání výchovně-vzdělávacích programů, které pro širokou veřejnost připravily neziskové organizace, mnohé z nich mají rozsáhlou prezentaci i na internetových stránkách. Praktická část se tedy zabývá jejich srovnáním kmparativní metodou, dále didaktickou analýzou publikací, které byly k této příležitosti vydány. Podkladem pro srovnání byly publikace organizací Člověk v tísni, Opona, Post Bellum, nebo internetové projekty Totalita.cz, Moderni-dejiny.cz atd. V závěrečné didaktické analýze tištěných publikací ani jedna nepřesáhla 50% úspěšnosti. Nejlépe však vyšly publikace společnosti Člověk v tísni z projektu Příběhy bezpráví a kniha Abeceda komunismu, kterou napsali novináři MF DNES a vydalo nakladatelství Host.The content of the thesis is focused on the process of teaching about the socialist era in former Czechoslovakia, in the so called "Human and Society" sphere of education, which means in the subjects Education to Citizenhood and History at scondary school. The theme of this thesis is The Comparison of Educational Programs for Teaching about Communism at elementary schools in the subject called education to Citizenhood. The teoretical part of the thesis analyses the opinions of the Education Ministry of the Czech Republic to the efficient changes in teaching and high increase of using the oral history. The oral history is the main contents of the projects and programs that started mostly to introduce the socialist era to the wide public. The main aim of the thesis is to compare the educational programs, tha were put together for the public by non-profit organisations, many of these have an extensive presentation on web pages. The practical part of the thesis deals with their comparison with the help of the "comparative method", it is also focused on didactical analysis of publications published for this ocassion. The source materials for this comparison were the publications of the organisations Člověk v tísni, Opona, Post Bellum, or the internet projects Totalita.cz, Moderni-dejiny.cz etc. None of the printed publications succeeded in more than 50% in the final didactic analysis. Anyway the best results were achieved by the publications of the organisation Člověk v tísni from the project "The Stories of Injustice" and the book "The Alphabet of Communism" written by the journalist for MF DNES and published by the Host publishing house.
Klíčová slova:
komunismus; orální historie; vzdělávací programy; výuka k občanství; výuka o komunismu; Československo mezi lety 1948-1989; communism; Czecholovakia between 1948-1989; Education to Citizenhood; educational programs; oral history; teaching about communism Citace: ŠKUBALOVÁ, Eva. Jak učit o době komunismu v Československu? Srovnání výchovně-vzdělávacích programů pro výuku o komunismu pro ZŠ v předmětu Výchova k občanství.. České Budějovice, 2011. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/17570