Název:
Vliv tzv. „Ikea“ efektu na spotřebitele generace Y
Autoři:
Hochvaldová, Jana Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2021
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Hochvaldová, J. Vliv tzv. "Ikea efektu" na spotřebitele generace Y. Diplomová práce. Brno: Mendelova univerzita v Brně, 2021. Tato diplomová práce se věnuje působení „Ikea“ efektu na spotřebitele. Pojem „Ikea“ efekt je označován jako skutečnost, kdy lidé přiznávají vyšší hodnotu pro-duktům, na jejichž sestavení se nějakým způsobem podíleli, ve srovnání se stejný-mi produkty, na jejichž kompletaci se nepodíleli. Literární rešerše se zabývá spo-třebitelským chováním a behaviorální ekonomií, které je „Ikea“ efekt součástí. V analytické části diplomové práce je provedena analýza dotazníkového šetření a hloubkových rozhovorů, které výsledky dotazníku rozšiřují. Tyto výsledky jsou následně dány do kontextu s poznatky, které byly získány literární rešerší, a na základě těchto výsledků jsou pak sestaveny doporučení pro firmy, které mohou působení „Ikea“ efektu využít ve své marketingové a obchodní strategii.Hochvaldová, J. The affect of „Ikea“ effect on generation Y. Master thesis. Brno: Mendel University, 2021. This diploma thesis outlines the „Ikea“ effect and the way how it affects consu-mers who belong to the generation Y. The „Ikea“ effect describes that people who cooperate on the assembly of the product, give it higer value automatically. The theoretical part of the thesis describes consumer behavior and behavioral econo-my, where the „Ikea“ effect belongs to. The analytical part of the thesis focuses on the analysis of the questionnaire survey and deep interview. At the end, the results gained though the survey were connected with the information and experiments described in the literature. Based on these results, the recommendation for com-panies who would like to use the „Ikea“ effects in their marketing and business strategy has been determined.
Klíčová slova:
behavioral economy; behavioral marketing; behaviorální ekonomie; behaviorální marketing; generace Y; generation Y; iracionální chování spotřebitele; irrational consumer behavior; psychologie v marketingu; psychology in marketing; „Ikea“ efekt; „Ikea“ effect