Název:
Romské dítě "po škole" Význam romské kultury, rodinného, školního a neformálního (mimorodinného a mimoškolního) prostředí pro výchovu a vzdělávání romských dětí
Překlad názvu:
Roma child "after school". The importance of Romany culture, family environment, school and informal (outside the family and school) environment for upbringing and educating Romany children.
Autoři:
VOMLELOVÁ, Aneta Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2011
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Bakalářská práce se zabývá významem romské kultury, rodiny, formálního a neformálního prostředí pro výchovu a vzdělávání romských dětí. V teoretické části je nejprve představena romská kultura jako východisko pro výchovu a vzdělávání romských dětí. Dále výchova v romské rodině, co například znamená vychovávat dítě k romství a jak se liší romská výchova a vzdělávání od majoritní společnosti. Následně se práce věnuje formálnímu vzdělávání především v mateřské a základní škole, zabývá se úlohou pedagoga, školní úspěšností romských žáků a nástroji, které jejich postavení zlepšují. Vliv mimorodinného a mimoškolního prostředí je prezentován na příkladu Komunitního centra pro děti a mládež Cheiron T v Táboře. V praktické části je zprostředkován pohled komunitních a sociálních pracovníků tohoto komunitního centra. Hlavním cílem výzkumu mé bakalářské práce je zjistit vztah a motivace romských dětí ke vzdělání ? jaký vliv na ně má v tomto ohledu kultura, rodina, škola a komunitní centrum, kam dochází. Praktická část je zakončena prezentací a interpretací výpovědí dětí, se kterými jsem na toto téma vedla rozhovor. V závěru bakalářské práce dochází v diskuzi k porovnání výpovědí dětí, komunitních pracovníků a mých praktických zkušeností s názory získanými z odborné literatury.Bachelor´s thesis deals with the importance of Romany culture, family, formal and informal environment for upbringing and educating Romany children. In the theoretical part there is first introduced Romany culture as the base of upbringing and educating Romany children. There is also covered raising in Romany family, for example what it means to bring up a child to being Roma and what the differences are between upbringing and educating in Romany family and in majority society. Then the thesis discusses formal educating mainly in kindergarten and primary school, it also deals with the role of teacher, achievements of Romany pupils and tools which make their position better. I used an example of the Community centre for children and youth Cheiron T in Tábor to demonstrate the influence of environment which is outside the family and school. In the practical part there are expressed the views of community and social workers of Cheiron T. The main purpose of my bachelor´s thesis is to find out Romany children´s attitude and motivation to education - how they are influenced by culture, family, school and community centre which they attend. The practical part ends with presentation and interpretation of children´s interviews. At the end of my bachelor´s thesis there is a comparison of children and community workers opinions and my practical experience with the opinions I have found in the literature.
Klíčová slova:
Cheiron T; komunitní centrum; komunitní práce; rodina; Romové; romská kultura; romské dítě; vzdělávání; výchova; škola; Cheiron T; community centre; community work; education; family; Romany; Romany child; Romany culture; school; upbringing Citace: VOMLELOVÁ, Aneta. Romské dítě "po škole" Význam romské kultury, rodinného, školního a neformálního (mimorodinného a mimoškolního) prostředí pro výchovu a vzdělávání romských dětí. České Budějovice, 2011. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Teologická fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/17261