Název:
Umělecké tendence v krajině
Autoři:
Syrová, Hana Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2015
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce se zabývá uměleckými tendencemi v krajině od šedesátých let minulého století až po současnost. Hlavní pozornost je zaměřena na historická východiska land artu, vznik land artu v České republice a rozdíl mezi americkým a evropským přístupem v tvorbě.Důležitým tématem je hledání propojení mezi land artem a krajinářskou architekturou. V práci jsou popsáni vybraní zahraniční i čeští tvůrci, kteří se zabývají reálným ztvárňováním veřejného prostoru, pohybující se na pomezí land artu, sochařství a krajinářské architektury. Literární rešerše také otevírá téma aplikovaného land artu, který používá formy land artu (stejné výrazové prostředky a principy) k dosažení jiného cíle (např. řešení problémů a potřeb). Tento směr posouvá formu land artu do mezioborového prostoru, kde se land art potkává se sociologií, krajinářskou architekturou, historií a jinými obory, které mají vliv na utváření krajiny. Vznikají tak projekty, které umožňují posílit historické, ekonomické, sociální a krajinné charakteristiky. Je tak vytvořena příležitost, kdy lidé mohou prožít krajinu a ucítit sounáležitost s ní. V praktické části jsou nastíněny problémy krajiny v řešeném modelovém území -- Anenská Studánka, které vyplývají z krajinářské analýzy. Je navrhnuto řešení kulturních problémů prostřednictvím aplikovaného land artu, který nám pomáhá mluvit s lidmi o problémech krajiny. Jako forma aplikovaného land artu byla zvolena veřejná vernisáž uměleckých děl v krajině, která nám umožňuje přilákat lidi do krajiny, poukázat na problémy a hodnoty krajiny, zvýšit povědomí o historii místa a umožní společný prožitek v krajině. Aplikovaný land art byl vyzkoušen na projektu Hřebečsko -- region, který (NE)zanikl, který měl za cíl zvýšit místním lidem povědomí o historii a identitě místa, ve kterém žijí, a postupně obnovovat ztracený vztah lidí ke krajině. Cílem bylo oslovit především místní obyvatele a vytvořit prostor pro setkávání, sdílení a navazování nových vztahů díky společnému zážitku. Přínosem diplomové práce je vlastní realizace projektu v roli hlavního organizátora. Práce tak přináší praktické zkušenosti a poznatky z organizování akce (vlastní know -- how). Práce tak může sloužit jako modelový návod k pořádání podobného projektu, který je přenositelný na jiné lokality.The thesis deals with artistic tendencies in the landscape from the sixties to the present. The main attention is focused on historical basics of land art, land art formation in Czech republic and the difference between the American and the European approach in creation. An important issue is finding connections between land art and landscape architecture. The paper describes selected foreign and domestic authors who deal with creation of new public spaces, lying on the border between land art, sculpture and landscape architecture. The literature review also raises the question of applied land art, which uses forms of land art (the same means of expressions and principles) to achieve another objective (eg. solving problems and needs). This direction drifts the form of land art into the interdisciplinary area where the land meets the sociology, landscape architecture, history and other fields that have an impact on shaping of the landscape. Hence projects are created allowing the strengthening of the historical, economic, social and landscape features. It thus creates an opportunity where people can experience the landscape and feel sense of belonging. The practical part outlines the problems of landscape in the project area - Anenská Studánka, arising from landscape analysis.Solution to cultural problems is suggested through applied land art that helps us to talk to people about the problems of the landscape. As a form of applied art land a public exhibition of art in the landscape was chosen, which enables us to attract people to the landscape, to identify problems and landscape values, raise awareness about the history of the site and allow a common experience in the landscape. Applied land art was tested in project Hřebečsko - a region that (DID NOT) disappear(ed), which aimed to raise awareness of local people about the history and identity of the place they live in, and gradually restore the lost relationship between people and the landscape. The aim was to address mainly local people and create a space for meeting, sharing and forming new relationships through the shared experience. The benefit of this thesis is the realization of the project as the main organizer. The thesis thus brings practical experience and knowledge of organizing events (own know - how). The work can serve as a guide for organizing similar projects, which are transferable to other locations.
Klíčová slova:
Hřebečsko; identita krajiny; land art; Sudety; umělecký workshop; umění v krajině; vztah člověka ke krajině