Název:
Postoje studentů SOŠ k aktuálním environmentálním problémům
Autoři:
Dostálová, Marie Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2021
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Bakalářská práce je zaměřena na postoje studentů středních odborných škol vůči aktuálním environmentálním problémům. Cíl stanovený pro tuto práci je pomocí dotazníkového šetření vyzkoumat, jaké postoje zaujímají žáci střední zdravotnické školy k environmentálním problémům. Práce je rozdělena na část teoretickou a praktickou, přičemž v teoretické části je popsána environmentální výchova jak na předškolním a základním stupni, tak na středoškolském a vysokoškolském. Zahrnuty jsou také specifika a problémy, se kterými se environmentální výchova v rámci tradičního systému vzdělávání v ČR potýká. Dále se práce věnuje environmentálnímu řízení, legislativě, dopadům a aspektům. V neposlední řadě se teoretická část zabývá životním prostředím, jeho znečištěním, ochranou a vybranými environmetálními problémy. V závěru jsou popsány postoje a s nimi spojené environmentální chování, na které navazuje praktická část, jež se zabývá jejich samotným výzkumem. Metodou zvolenou pro tento výzkum je dotazník v elektronické podobě, jež je tematicky rozdělený do pěti oblastí, které jako celek zodpovídají hlavní výzkumnou otázku. Doplněním praktické části je doporučení pro pedagogickou praxi.My thesis focuses on current environmental attitudes of secondary medical schools´ students. Its aim is to explore these attitudes through questionnaire surveys. The thesis is divided into a theoretical part and a practical one, the former describing environmental education in all the three sections of the school system (including preschool education), and the latter analysing secondary students´ questionnaires. The thesis covers specifics and problems that the environmental education faces within the Czech traditional school system, and it also maps items such as environmental management, legislation, impacts and aspects. Last but not least, the theoretical part investigates the environment, its pollution, its protection and its fundamental problems. Finally, the theoretical part describes environmental attitudes and the behaviour interconnected with them. The practical part deals with the survey itself, using the research method of an online questionnaire, divided into five sections, which as a whole answers the key reasearch question. The practical part is complemented by tips and recommendations for teachers.
Klíčová slova:
attitudes; environment; environmental education; environmental problems; environmentální problémy; environmentální výchova; postoje; životní prostředí