Original title:
Analýza silových účinků pluhů na výstupní parametry orebních souprav
Authors:
Slimařík, Dušan Document type: Doctoral theses
Year:
2015
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Cílem této práce je analyzování silových účinků pluhů na výstupní parametry orebních souprav se zaměřením na experimentální měření. Pro vyhodnocení naměřených dat z tenzometrických snímačů umístěných v tříbodovém závěsu traktoru byl navržen matematicko-fyzikální model v prostředí MSC Adams umožňující analyzovat prostorovou soustavu sil za účelem nalezení výsledných silových reakcí pod koly traktoru. Naměřená dat z polního měření a vypočtená dat z matematicko-fyzikálního modelu byla tabulkově a graficky zpracována. Byly objasněny závislosti mezi vlivem nastavení připojení pluhů k traktoru a výstupních parametrů orebních souprav. Z výsledků experimentálního měření s neseným pluhem plyne možnost využití podélné a příčné polohy jeho těžiště za účelem snížení v rozdílu vertikálního zatížení mezi brázdovým a záhonovým kolem při vhodném seřízení tříbodového závěsu traktoru. Výsledky experimentálního měření s návěsným pluhem přináší informaci o významném rozdílu ve vertikálním zatížení působícím mezi koly zadní nápravy traktoru. Pro eliminaci tohoto negativního jevu je možné využít trakčního válce umístěného nad horizontálním kloubem návěsných pluhů. Z definovaných závěrů je patrné, že správné seřízení tříbodového závěsu u nesených pluhů a použití trakčního válce s odpovídajícím tlakem u pluhů návěsných, pozitivním způsobem ovlivňuje spotřebu paliva orební soupravy a zároveň zvyšuje její výkonnost.The aim of this thesis is force effect analysis of ploughing rigs. MSC Adams software was used for mathematical-physical model drafting and subsequent evaluation of measured data from tensometrical load sensing. Designed model was utilized for force reactions calculations under the driving wheels of a tractor using analysis of spatial system of forces of tractors three point hitch. Field measurement data and data from MSC Adams software were tabular and graphically processed. Dependencies between plough and tractor connection setting and output performance of ploughing rigs were clarified. Results from experimental measurement with fully-mounted plough point out on the utilization of longitudinal and lateral position of ploughs CG for reducing of difference in load between furrow and land wheel with properly adjusted connection between plough and tractor. A result from experimental measurement with semi-mounted plough confirms the fact of significant difference in vertical load between rear axle wheels. This negative phenomenon could be eliminated with usage of traction cylinder localized in construction of semi-mounted ploughs over the horizontal joint. Correct adjustment of tractors three point hitch in case of fully-mounted ploughs and utilization of traction cylinder in case of semi-mounted ploughs have got positive influence on fuel consumption and field performance of ploughing rigs.
Keywords:
orba; pluhy; traktory; tříbodový závěs