Original title:
Chování spotřebitele při nákupu kosmetických výrobků
Authors:
Pařízková, Lucie Document type: Master’s theses
Year:
2020
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato závěrečná práce se zabývá chováním spotřebitele při nákupu kosmetických produktů, a to se zaměřením na produkty pleťové kosmetiky a na ženy. Cílem práce je zformulovat na základě výsledků dotazníkového šetření několik doporučení pro výrobce a prodejce pleťové kosmetiky, která by jim mohla pomoci lépe identifikovat preference zákaznic při nákupu pleťové kosmetiky a dále jim umožnit upravit či zlepšit sestavení své nabídky a případně i ostatních oblastí prodeje. Pomocí shlukové analýzy je provedena segmentace zákaznic a u každého segmentu jsou uvedena konkrétní doporučení.This thesis deals with consumer behaviour during the purchase of cosmetics products, focusing to skin care products and to women’s segment. The purpose of this work is to formulate several recommendations for the manufacturers and sellers of skin care products based on the results of the questionnaire survey. These recommendations could help them to better identify customers preferences during the purchase of skin care products and further enable them to adjust or improve their offer and eventually other sales areas. Cluster analysis is used to segment customers and specific recommendations are made for each segment.
Keywords:
beauty industry; consumer; consumer behaviour; cosmetic products; kosmetické produkty; kosmetický průmysl; market segmentation; online nakupování; online shopping; pleťová kosmetika; segmentace trhu; skin care; spotřebitel; spotřebitelské chování