Název:
Dramatická výchova jako motivace ke čtení
Překlad názvu:
Drama education as the motivation to read
Autoři:
Kratochvilová, Veronika ; Ferklová, Alžběta (vedoucí práce) ; Hanyš Holemá, Irena (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2023
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce Dramatická výchova jako motivace ke čtení se věnuje propojení dramatické výchovy a literatury. Dramatická výchova využívá literaturu jako námět pro své lekce, prostřednictvím příběhu žáky rozvíjí v oblasti dramatické, osobnostní a sociální. Zároveň prostřednictvím svých metod, technik a zvoleným námětem motivuje žáky ke čtení konkrétních knih. Teoretická část popisuje dramatickou výchovu, její cíle, metody, techniky, učivo, formy, její využití na základní škole a ukotvení v rámcovém vzdělávacím programu. Věnuje se vztahu dramatické výchovy a literatury, výběru vhodné literární předlohy pro lekci. Zabývá se tématy: gramotnost, čtenářská gramotnost, vnitřní a vnější faktory ovlivňující vztah dětí ke knihám. Praktická část diplomové práce zkoumá tři typy práce s knihou a míru motivace, která na žáky působí. Představuje knihy skrze příběhové lekce dramatické výchovy. V rámci představení knih dramatickou výchovou byly vytvořeny tři bloky lekcí založené na práci s knihou. Dále představuje knihy četbou úryvků a pouhou informací o nových knihách ve třídní knihovničce. Knihy prezentované dramatickou lekcí jsou představeny tak, aby žáky provedly dějem, seznámily je s postavami, které se v příběhu objevují, ale neprozrazují zakončení příběhu. Praktická část práce zjišťuje, který způsob...Thesis called Drama education as the motivation to read deals with the tight linking of drama education and literature. Literature is used as the scheme for drama education in lessons and, thanks to the story, pupils are developed both in the area of drama and personality as well as in social. Moreover, due to its methods, techniques and topics, it manages to motivate pupils to read given books. Theoretical part of the thesis focuses on the crucial aims, methods, techniques, curricula, forms and the usage of the drama education at primary schools and, especially, its involvement into the framework educational programme. It also deals with the relationship in between drama education and literature and about choosing convenient literature for a particular lesson. General literacy, reading literacy and inner or outer factors influencing children's relationship to books are also investigated topics in the study. The three different types of book usage and the level of pupils' motivation is the core of the analytical part of the thesis. Books are "introduced" to pupils via the drama education lessons. The three specific modules of lessons - based on working with books - were created to help the introduction of the books in drama education. Furthermore a book is introduced by reading an excerpt of it and...
Klíčová slova:
Dramatická výchova; literatura v dramatické výchově; motivace ke čtení; práce s textem; čtenářská gramotnost; Drama education; literature in drama education; reading literacy; reading motivation; work with the text