Original title:
Konvergence esportu a streamingu v profesních trajektoriích na české herní scéně
Translated title:
The convergence of esport and streaming in professional trajectories on the Czech gaming scene
Authors:
Jerman, Petr ; Švelch, Jan (advisor) ; Švelch, Jaroslav (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2023
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se zabývá tématem konvergence esportu a streamingu v prostředí české herní scény. Jejím cílem je najít oblasti i konkrétní aktivity, skrze které dochází ke slučování dvou zdánlivě odlišných, avšak úzce propojených oblastí mediální zábavy a videoherního průmyslu. Teoretická část představuje fenomény esportu a streamingu včetně jejich unikátních spojujících i rozdělujících prvků. V práci je věnován prostor především roli streamerů a streamovacích platforem v esportu, ale i jejich společnému napojení na mediální zábavu a kreativní práci v digitální či videoherní kultuře. Sběr dat ve výzkumné části práce proběhl pomocí hloubkových polostrukturovaných rozhovorů se streamery a esportovými aktéry, kteří se pohybují v prostředí konvergence těchto dvou odvětví. Následná analýza dat a závěrečná diskuze zodpovídají stanovené výzkumné otázky. Práce odkrývá společné oblasti a zaměření včetně aktivit, které přispívají ke konvergenci esportu a streamingu. Dále řeší způsoby monetizace, ale i současnou situaci a pracovní podmínky v prostředí českého esportu. Prezentované výsledky poukazují na vzájemnou spolupráci obou odvětví s důrazem na samostatnější roli streamingu ve vztahu k esportu, který se naopak snaží osvojit nejrůznější streamerské praktiky. Na úkor profesionálních herních výkonů začíná...The thesis focuses on the topic of the convergence of esports and streaming on the Czech gaming scene. Its aim is to find specific areas and activities which connect the two seemingly different, but closely linked areas of media entertainment and video game industry. The theoretical part presents the phenomena of esport and streaming, including both their unique connecting and dividing elements. The thesis focuses primarily on the role of streamers and streaming platforms in esports, but also on their common connection to media entertainment and creative work in digital or video game culture. In the research section, the data is collected using in-depth semi-structured interviews focused on streamers and esports participants or employees who have experience or operate within both industries. Subsequent data analysis and final discussion answer the established research questions. It thus uncovers common areas and activities that contribute to the convergence of esports and streaming. The thesis also addresses monetization methods as well as the current situation and working conditions in the Czech esports environment. The presented results point to the mutual cooperation between the two sectors, with an emphasis on the more independent role of streaming compared to esports, which in turn tries to...
Keywords:
convergence; esport; gaming; influencer; streamer; streaming; streaming platforms; Twitch; esport; gaming; influencer; konvergence; streamer; streaming; streamovací platformy; Twitch
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/179499