Original title:
Specifika ve vzdělávání druhé generace Vietnamců v České republice
Translated title:
Specifics in Education of the Second Generation of Vietnamese in the Czech Republic
Authors:
Nguyen, Huyen Trang ; Kopecký, Martin (advisor) ; Vojtko, Tibor (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2023
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce se zabývá vzděláváním druhé generace Vietnamců v České republice. Cílem bakalářské práce je identifikovat a analyzovat specifika ve vzdělávání druhogeneračních Vietnamců s důrazem na jejich sociokulturní kontext. Specifické aspekty ve vzdělávání druhogeneračních Vietnamců jsou identifikovány také v kontextu migrace jejich rodičů - Vietnamců první generace. Pozornost je věnována sociokulturním charakteristikám druhogeneračních Vietnamců, které zásadně určují jejich vztah i postoj ke vzdělávání a ovlivňují jejich vzdělanostní aspirace i perspektivy v průběhu vzdělávací trajektorie v českém vzdělávacím systému. Součástí práce je empirické šetření realizované kvantitativní metodou formou dotazníku vlastní konstrukce. Cílem šetření je identifikovat vnitroskupinové rozdíly ve vnímání rodičovského tlaku na dosahování akademických úspěchů u druhogeneračních Vietnamců, a to mezi prvorozenými a mladšími potomky, rovněž mezi syny a dcerami. Klíčová slova druhá generace Vietnamců, specifika ve vzdělávání, vzdělávání vietnamských dětí, migrace, integrace, banánové dětiThis bachelor thesis examines the education of the second generation of Vietnamese immigrants in the Czech Republic. The aim of the bachelor thesis is to identify and analyse the specifics in the education of the second-generation Vietnamese immigrants with emphasis on their socio-cultural context. The specific aspects in the education of the second-generation Vietnamese immigrants are also identified in the context of the migration of their parents - the first generation of Vietnamese immigrants. Attention is paid to the socio-cultural characteristics of second-generation Vietnamese immigrants, which fundamentally shape their relationship and attitudes towards education and determine their educational aspirations and perspectives during the learning pathway in the Czech education system. The thesis includes empirical research conducted using the quantitative method in form of a questionnaire of own creation. The aim of the research is to identify the within-group differences in perception of parental pressure to attain academic achievement among the second-generation Vietnamese immigrants, namely between first-born and later-born offspring, also between sons and daughters. Key words second generation of Vietnamese, specifics in education, education of Vietnamese children, migration, integration,...
Keywords:
second generation of Vietnamese|specifics in education|education of Vietnamese children|migration|integration|banana children; druhá generace Vietnamců|specifika ve vzdělávání|vzdělávání vietnamských dětí|migrace|integrace|banánové děti
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/179733