Original title:
Působení asistenta pedagoga na různých stupních a typech škol z pohledu pedagogů
Translated title:
Teaching assistant and the importance of his work from the perspective of teachers at different levels and types of schools
Authors:
Turková, Petra ; Valášková Vincejová, Eva (advisor) ; Klapálková, Veronika (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2023
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] (česky) Diplomová práce se zabývá působením asistentů pedagoga na různých typech škol a jejich spolupráci s pedagogy. Práce je rozdělena na teoretickou a empirickou část. Teoretická část se zabývá osobností asistenta pedagoga jeho osobnostními předpoklady k práci a kvalifikačními požadavky. Dále vysvětluje možnosti, strategie a metody spolupráce používané při interakci asistenta pedagoga a učitele. Pozornost je věnována také objasněním základních pojmů vztahujících se k řešené problematice. V empirické části je popsaná metodologie výzkumu a interpretace získaných dat v rámci výzkumného šetření. Výzkum byl prováděn metodou dotazníků a polostrukturovaných rozhovorů.(in English): The diploma thesis is focused on work of teaching assistants at various types of schools and their cooperation with teachers. The thesis is divided into theoretical and empirical part. The theoretical part deals with the personality of the teaching assistant, his personal prerequisites for work and qualification requirements. It also explains the possibilities, strategies and methods of cooperation used in the interaction of teaching assistant and teacher. Attention is also paid to the clarification of basic terms related to the solved issue. The empirical part describes the methodology of research and the interpretation of obtained data within the research survey. The research was carried out by using the method of questionnaires and semi- structured interviews.
Keywords:
Teaching assistant|personal assistant for child|teachers|cooperation|methods|strategy; Asistent pedagoga|osobní asistent dítěte|učitel|spolupráce|metody|strategie
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/179382