Název:
Ochrana počítačových her a videoher
Překlad názvu:
Protection of Computer Games and Video Games
Autoři:
Brádlerová, Andrea ; Holcová, Irena (vedoucí práce) ; Křesťanová, Veronika (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2023
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Ochrana počítačových her a videoher Abstrakt Tato diplomová práce se zaměřuje na fenomén videoher a počítačových her a jejich ochranu v rámci práva duševního vlastnictví, především práva autorského. Jejím cílem je podání komplexního zhodnocení postavení videohry v českém autorském právu a přehledu možných režimů ochrany, přičemž také reflektuje aktuální praxi videoherního průmyslu. Výklad o problematice je uvozen seznámením s pojmem videohry jako interdisciplinárního předmětu zkoumání. V odpovídající míře se věnuje také historickému vývoji videoher a jejich technické podstatě. Počátek diskuse o právní povaze videohry vymezuje přehled relevantních právních předpisů v kontextu mezinárodním a vnitrostátním, kde je zdůrazněna zejména role harmonizace prostřednictvím evropských směrnic. Práce se dále zabývá základními autorskoprávními pojmy vnitrostátní úpravy a plynule přechází k vylíčení šíře možností pojetí videohry v aktuální úpravě autorského práva a předkládá argumenty a úvahy relevantní ke konkrétním klasifikacím videohry jako předmětu jeho ochrany podpořené příspěvky z odborného diskurzu. Pozornost je věnována debatě o pojetí videohry jako audiovizuálního díla, počítačového programu, databáze i autorského díla sui generis. Na dílčí závěry analýz navazují pojednání o důsledcích právních klasifikací,...Protection of computer games and video games Abstract This thesis focuses on the phenomenon of video and computer games and their protection under intellectual property law, especially copyright law. It aims to provide a comprehensive assessment of the position of video games in Czech copyright law and an overview of possible protection regimes, while also reflecting on the current practice of the video game industry. The interpretation of the issue is introduced by the concept of video games as an interdisciplinary subject of research. The history of development of video games and their technical nature are also adequately addressed. The beginning of the discussion on the legal nature of video games is defined by a review of relevant legislation in the international and national context, where the role of harmonisation through European directives is particularly emphasised. The thesis then discusses the basic copyright concepts of national legislation and moves on to outline the breadth of possibilities for the concept of the video game in current copyright law, presenting arguments and considerations relevant to specific classifications of the video game as an object of its protection, supported by contributions from scholarly discourse. Attention is paid to the debate on the concept of the video game as...
Klíčová slova:
autorské právo; počítačové hry; videohry; computer games; copyright; video games