Název:
Vliv kinematografie na názor veřejnosti
Překlad názvu:
Influence of Cinematography on Public Opinion
Autoři:
PFLEGEROVÁ, Jana Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2010
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Do masmédia patří i kinematografie, se kterou se setkáváme v dnešní době stále častěji. V ČR se řídí podle zákona č. 249/2006 Sb., kterým se mění zákon č.273/1993Sb. o některých podmínkách výroby, šíření a archivování audiovizuálních děl,o změně a doplnění některých zákonů a některých dalších předpisů, ve znění pozdějších předpisů. Tvůrčí způsob života ustupuje do pozadí a nyní se preferuje konzumní způsob života, který se orientuje na spotřebu a zábavu. Typické znaky životního stylu: kognitivní zhodnocení sebe sama a svého postavení ve světě {--} osobní životní filozofie, způsob prožívání {--} kvalitou a intenzitou prožitku se lidé navzájem liší, vztah k práci, odpočinku a pohybové aktivitě {--} regenerace a relaxace, zvládání sociálních interakcí {--} dostatečná opěrná sociální síť, ego úroveň {--} kompetence při zvládání náročných životních situací. Cílem bakalářské práce bylo zjistit, jaké faktory ovlivňují výběr filmu a jak ovlivňuje vybraný film názory široké veřejnosti. Cíl byl naplněn. Provedeným výzkumem se měly potvrdit či vyvrátit stanovené hypotézy, které zní: H1:Široká veřejnost upřednostňuje filmy s komediální tématikou. H1 byla potvrzena. 96 respondentů (20%) odpovědělo, že nejoblíbenějším filmovým žánrem jsou komedie. Z tohoto počtu bylo 53 respondentů ženského pohlaví a 43 mužského pohlaví. Jak u mužského pohlaví, tak i u ženského ohlaví komedie byl nejoblíbenější filmový žánr., H2: Široká veřejnost preferuje české filmy. H2 byla potvrzena. Česká společnost (59%) navštěvuje radši české filmy. U ženského pohlaví (61 respondentů) bylo více odpovědí pro český než u mužského pohlaví (35 respondentů)., H3: Široká veřejnost upřednostňuje filmy, které jsou v nabídce masmedií. H3 byla vyvrácena. 56 respondentů (34%) si vybírá film dle žánru, z toho bylo 27 ženského pohlaví a 29 mužského pohlaví. Nejoblíbenějším kritériem filmu je žánr. Z celkového počtu tvořilo 55% ženské pohlaví. Z toho můžeme usoudit, že kina více navštěvují ženy. Ženy (55%) tvořily nejvíce početnou věkovou kategorii od 16 do 25 let. Z tohoto výzkumu vyplynulo, že si široká veřejnost chodí do kina odpočinout, pobavit se a užít si humor a zábavu. Animované a komediální filmy, jsou většinou humorné a zábavné, proto jsou v prvních pozicích žebříčku návštěvnosti. Z výzkumu vyplynulo, že široká veřejnost dává přednost v 59% českým filmům. Na základě výsledků provedeného výzkumu je nutno konstatovat, že vliv kinematografie na názor veřejnosti je sice oblast spadající do pedagogiky volného času a prevence rizikového chování, ale přesto je této problematice věnováno v široké veřejnosti málo pozornosti. Předpokládám, že by bakalářská práce mohla být využita jako vhodný doplňující materiál týkající se problematiky životního způsobu osob v české společnosti Cinematography is the part of mass media we now encounter ever more often. In the Czech Republic it is regulated by the Act No. 249/2006 Coll., which amends the Act No. 273/1993 Coll., on some conditions of production, distribution and filing of audiovisual works, on changes and amendments to some acts and some other regulations, as amended. The creative way of life makes way to consumerism which prefers consumption and entertainment. The typical attributes of the lifestyle are: cognitive evaluation of the self and the own position in the world {--} personal life philosophy, way of experiencing {--} people differ from one another by the quality and intensity of experience, relation to work, relaxation and active movement {--} regeneration and relaxation, managing of social interactions {--} sufficient supporting social network, ego level {--} competence in management of demanding situations in life. The objective of my bachelor thesis was to determine the factor influencing the selection of films by viewers and how the films influence opinions of the general public. The performed research was supposed to confirm or to rebut the following hypotheses: H1: The general public prefers films with comedy themes. The hypothesis H1 has been confirmed. Comedy has been identified as the most popular film genre both by males and females . H2: The general public prefers Czech films. The hypothesis H2 has been confirmed. The Czech society prefers to see Czech films. H3: The general public prefers films offered by mass media. The third hypothesis has been rebutted. The most popular criterion for the film is the genre and from the total number of viewers 55% were females. Women aged 16 to 25 represented the biggest category of viewers. The research within the bachelor thesis has shown that the general public goes to the movies to relax, to have fun and to enjoy humor and entertainment. Cartoons and comedies occupy therefore the highest levels of the box office charts. The research has shown that the general public prefers Czech films. Based on the results of the completed research a conclusion has been drawn that although the influence of cinematography on the opinions of the general public is an issue important for free time pedagogy and for prevention of risk behavior, the society pays little attention to it. This bachelor thesis might be used as a suitable complementary material dealing with the lifestyle adopted by the Czech population.
Klíčová slova:
kinematografie; názor; rizikové chování; veřejnost; Vliv; cinematography; Influence; opinion; public; risky behavior Citace: PFLEGEROVÁ, Jana. Vliv kinematografie na názor veřejnosti. České Budějovice, 2010. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Zdravotně sociální fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/16611