Název:
Geologická mapa jako zdroj studentských otázek
Překlad názvu:
Students' questions about geological map
Autoři:
Flašar, Jan ; Hanus, Martin (vedoucí práce) ; Matějka, Dobroslav (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2023
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Metoda výzkumu "studentských otázek" neboli "student generated questions" (SGQ) je metodou, kterou můžeme zkoumat způsob chápání a řešení problému, např. prostřednictvím práce s mapou. Forma, četnost, typ atd. pokládaných otázek může pomoci analyzovat nejen řešené téma, ale můžeme prozkoumat i rozdíly v chápání a způsobu přemýšlení u jednotlivých skupin respondentů. V rámci této práce byly zkoumány otázky, které si kladou studenti gymnázia při práci s geologickou mapou Česka a lokální geologickou mapu (mapou Prahy). Hlavním cílem práce bylo zjistit, zda se otázky pokládané studenty liší mezi jednotlivými skupinami respondentů (podle věku, pohlaví, ročníku atd.) a zda se liší u jednotlivých typů map. Získané otázky byly rozřazeny do kategorií a byla zjišťována frekvence otázek v různých těchto kategoriích. Dále byly jednotlivé otázky přiřazeny k odpovídajícím mapovým dovednostem, které jsou nezbytné pro formulaci otázky. Bylo zjištěno, že mladší studenti výrazně více pokládají otázky týkající se mapového zobrazení; zatímco starší studenti se zajímají i o geologický obsah a způsob vzniku mapy. Také se projevil rozdíl mezi mapou Česka a Prahy. Z mapy Česka dokázali studenti získat mnohem více informací, poznatky analyzovali a interpretovali a kladli více otázek odpovídající vyšším úrovním mapových...The analysis of student-generated questions (SGQ) is a method to investigate the way of understanding and solving a problem. The style, frequency, type, etc. of the questions can help analyze the target topic, but we can also study differences in understanding and way of thinking among individual groups of respondents. This study was focused on the analysis of the questions generated by high school students working with the geological map of the Czech Republic and the local geological map (map of Prague). The main goal of this study was to find out whether the questions generated by students differ between individual groups of respondents (according to their age, gender, grade, etc.) and whether they differ for individual types of maps. The questions obtained were classified into categories and the frequency of questions in different categories was determined. Furthermore, individual questions were assigned to the corresponding map skills that are necessary for the formulation of the question. Younger students were found to ask significantly more questions about the map display; while older students are also interested in the geological content and the way the map was created. There was also a difference between the geological map of the Czech Republic and Prague. The students were able to obtain...
Klíčová slova:
geografické vzdělávání; geologická mapa; mapové dovednosti; otázky tvořené studenty; výuka geologie; čtení mapy; geography education; geological education; geological map; map reading; map skills; student-generated questions