Original title:
Prevence vadného držení těla a svalových dysbalancí u žáků na 1. stupni ZŠ - dotazníkové šetření
Translated title:
Prevention of poor posture and muscle imbalances in pupils in the 1st grade of elementary school - questionnaire survey
Authors:
Jahnová, Michaela ; Křivánková, Markéta (advisor) ; Vařeková, Jitka (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2023
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Název: Prevence vadného držení těla a svalových dysbalancí u žáků na 1. stupni ZŠ - dotazníkové šetření Cíle: Zjištění četnosti využití prostředků k prevenci vadného držení těla a svalových dysbalancí na základních školách v Jihočeském kraji. Metody: Pro vypracování výzkumu v diplomové práci jsem použila kvantitativní metodu, dotazník, který obsahoval 22 otázek. Dotazník jsem odeslala mailem vedení 250 škol Jihočeského kraje s žádostí o přeposlání učitelům 1. stupně. Dotazník obsahoval zavřené, polozavřené i otevřené otázky. Celkem se vrátilo 92 vyplněných dotazníků. Dotazníky jsem zpracovala do grafů a vyhodnotila jednotlivé odpovědi. Na základě vyhodnocených odpovědí jsem zodpověděla mé výzkumné otázky. Výsledky: Výsledky dotazníkového šetření ukázaly, že se kompenzačnímu cvičení, které zahrnuje protahovací i posilovací cviky, věnuje pravidelně každou hodinu TV 32,6% učitelů Jihočeského kraje. Tělovýchovné chvilky vkládá dle mého dotazníkového šetření do výuky pravidelně každý den pouhých 29,3% učitelů. Pohyb k učení během hodin matematiky nebo českého jazyka využívá tři čtvrtě učitelů. Klíčová slova: kompenzační cvičení, horní a dolní zkřížený syndrom, mladší školní věk, pohybové stereotypy, školní tělesná výchova, tělovýchovné chvilky, učení v pohybu, pohybově-rekreační přestávkyTitle: Prevention of poor posture and muscle imbalances of pupils in the 1st grade of elementary school - questionnaire survey Objectives: Finding the frequency of use of the means of preventing poor posture and muscle imbalances in elementary schools in the South Bohemian Region. Methods: I used a quantitative method, a questionnaire, which contained 22 questions, to develop the research in the diploma thesis. I sent the questionnaire by e-mail to the management of 250 schools in the South Bohemian Region with a request to resent it to 1st grade teachers. The questionnaire contained closed, semi-closed and open questions. A total of 92 completed questionnaires were returned. I processed the questionnaires into graphs and evaluated the individual answers. Based on the evaluated answers, I answered my research questions. Results: The results of the questionnaire survey showed that 32.6% of teachers in the South Bohemian Region regularly engage in compensatory exercise, which includes stretching and strengthening exercises, every PA lesson. According to my survey, only 29.3% of teachers add physical education moments to their lessons regularly every day. Three-quarters of teachers use the movement to learn during mathematics or Czech language lessons. Key words: compensatory exercise, upper and lower...
Keywords:
compensatory exercise; learning in movement; movement stereotypes; movement-recreational breaks; physical education moments; school physical education; upper and lower crossed syndrome; younger school age; horní a dolní zkřížený syndrom; kompenzační cvičení; mladší školní věk; pohybové stereotypy; pohybově-rekreační přestávky; tělovýchovné chvilky; učení v pohybu; školní tělesná výchova
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/178877