Název:
Rozvoj interkulturní komunikační kompetence pomocí konverzačních maximů
Překlad názvu:
Developing Intercultural Communicative Competence Using the Cooperative Principle
Autoři:
Freiová, Kristina ; Uličná, Klára (vedoucí práce) ; Dvořák, Bohuslav (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2023
Jazyk:
eng
Abstrakt: [eng][cze] The following thesis introduces a four-lesson teaching intervention focused on the development of Intercultural Communicative Competence of EFL learners through their exposure to the Cooperative Principle and its four maxims. The main aim is to help the students better notice, interpret and interculturally compare inexplicit communication in English. The Cooperative Principle serves as an organizationally clear framework, which allows for succinct yet quite extensive analyses of implicatures created by speakers of various cultural backgrounds. A quasi-experiment conducted in four groups of students aged 16 to 17 assesses whether the intervention really enhances the Intercultural Communicative Competence of the students, raising their awareness of the influence that culture has on inexplicit communication and language in general.Tato diplomová práce představuje čtyřhodinovou výukovou intervenci zaměřenou na rozvoj interkulturní komunikační kompetence pomocí konverzačních maximů Paula Grice. Intervence cílí na studenty, kteří se angličtinu učí jakožto cizí jazyk, a snaží se zvýšit jejich schopnost zaznamenat, interpretovat a mezikulturně srovnávat neexplicitní komunikaci v angličtině. Konverzační maximy slouží jako přehledný rámec, který umožňuje výstižné a zároveň relativně hloubkové analýzy implikatur, vytvořených mluvčími různých kulturních původů. Quasi-experimentální výzkum uskutečněný ve čtyřech skupinách žáků ve věku 16 až 17 let zhodnocuje, zda má intervence skutečně pozitivní vliv na úroveň interkulturní komunikační kompetence účastníků a zda zvyšuje jejich povědomí o vlivu kultury na neexplicitní komunikaci a jazyk obecně.
Klíčová slova:
implikatura; interkulturní kompetence (IK); Interkulturní komunikační kompetence (IKK); komunikační kompetence (KK); konverzační maximy (KM); neexplicitní komunikace; Communicative Competence (CC); implicature; inexplicit communication; Intercultural Communicative Competence (ICC); Intercultural Competence (IC) Cooperative Principle (CP); maxims