Original title:
Vliv formálního a neformálního vzdělání o výživě na stravovací návyky žáků vybraných středních škol
Translated title:
Effect of formal and informal nutrition education on the dietary habits of high-school students
Authors:
Husák, Martin ; Váchová, Alena (advisor) ; Kočí, Jana (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2023
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce se zabývá vlivem formálního vzdělávání o výživě na teoretické znalosti žáků a následným přenesením těchto znalostí do každodenní volby jídel. Zaměřuje se na žáky jednoho vybraného gymnázia a jedné vybrané odborné střední školy. Cílem bylo zjistit, zdali mají žáci odborné střední školy lepší znalosti než žáci gymnázia a jestli své znalosti přenáší do praxe. Výzkumný soubor tvořilo dohromady 199 žáků. Formou dotazníkového šetření se zjišťovaly jejich znalosti o výživě a preference jídel v průběhu dne. Z výzkumu vyplývá, že se od sebe žáci vybraných škol v dané oblasti významně neliší, ale i přes minimální formální výuku o výživě, kterou žáci gymnázia procházejí, mají lepší znalosti právě oni. KLÍČOVÁ SLOVA dieta, gymnázium, odborná střední škola, stravovací návyky, výživa, vzděláníThe bachalor thesis focuses on the effects of formal nutrition education on the theoretical knowledge of learners and its subsequent application in their daily meal choices. It aims at students of a selected grammar school and a selected vocational school. The goal was to find out whether or not vocational school learners have better knowledge than grammar school learners and if their knowledge transfers into practice. The research sample of a questionnaire survey consisted of 199 students. According to its outcome, the knowledge of the topic proven by vocational school learners does not significantly differ from the knowledge of their grammar school counterparts. Despite the lack of formal nutrition education at the grammar school, it is the learners of the grammar school who have the better knowledge. KEYWORDS diet, grammar school, specialized secondary school, dietary habits, nutrition, education
Keywords:
diet; dietary habits; education; grammar school; nutrition; specialized secondary school; dieta; gymnázium; odborná střední škola; stravovací návyky; vzdělání; výživa
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/178754