Original title:
O dědovi
Translated title:
About Grandfother
Authors:
Soukupová, Karolína ; Jakubcová Hajdušková, Lucie (advisor) ; Fišerová, Zuzana (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2023
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato bakalářská práce se věnuje tématu osobnosti prof. PaedDr. Jiřího Davida, CSc. v pozici teoretika výtvarné výchovy a jejího pedagoga. Jeho osobnost je zde zkoumána skrze biografickou metodu, kterou v práci představuji. O životě Jiřího Davida se můžeme dočíst mimo jiné z rozhovorů s lidmi z jeho blízkého okolí, kterými práce disponuje. V textu je také poodhalena osobní rovina vzpomínek na dědečka z období mého dětství. Didaktická část se soustředí na téma dětské tvorby v podobě zadaných úkolů v hodinách výtvarné výchovy. Jsou zde zohledněny cíle RVP. Výtvarná část zahrnuje sérii tužkou překreslených fotografií ze života dědečka, velkoformátový obraz s rostlinnými motivy a maketu autorské knížky. KLÍČOVÁ SLOVA Jiří David, výtvarná výchova, biografická metoda, rodina, kořenyThis bachelor's thesis deals briefly with the personality of prof. PaedDr. Jiri David, CSc., Art Education theoretic and pedagogue. It presents his personality via biographical method, which is explained in text. The work possesses the interviews from Grandfather's surroundings. The personal memories from my childhood are also described in the work. The didactic part is mainly focused on the topic of children's art and creativity related to Art Education. The objectives of the Framework Educational Plan (FEP) are taken into account here. The practical part of the thesis includes cycle of pencil drawings inspired by photographies from Grandfather' s life, large-format drawing with plant motifs and model of the author's book. KEYWORDS Jiří David, Art Education, Biographical Method, family, roots
Keywords:
art education; biographical method; family; Jiří David; roots; biografická metoda; Jiří David; kořeny; rodina; výtvarná výchova
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/178761