Original title:
Vývoj řeči u dítěte s Downovým syndromem s podporou alternativní komunikace
Translated title:
Speech development in children with Down syndrome supported by alternative communication methods
Authors:
Gusarova, Anežka ; Ortová, Marie (advisor) ; Voldřichová, Michaela (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2022
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce "Vývoj řeči u dítěte s Downovým syndromem s podporou alternativní komunikace" zkoumá vývoj řeči u dítěte s Downovým syndromem ve věkovém rozmezí od dvou do pěti let věku a uvádí důvody, proč je řečový vývoj u těchto dětí téměř vždy problematický. Na základě příkladu dobré praxe s jednou z metod alternativní komunikace, konkrétně se znakem do řeči, se snaží práce nastínit důvody, proč jsou manuální znaky a alternativní formy komunikace, které je využívají, vhodnou metodou pro rozvoj komunikace a řeči u dětí s Downovým syndromem. V teoretické části se práce zaměřuje na jednotlivá období řečového vývoje u dítěte s tímto syndromem, dále na alternativní komunikaci a metody, které používají manuální znaky. Detailněji se pak snaží přiblížit metodu znak do řeči. V praktické části bakalářská práce popisuje příklad praxe osobní asistence, práci s alternativní formou komunikace, a řečový vývoj u dívky s Downovým syndromem. Klíčová slova Vývoj řeči, Snížené komunikační schopnosti, Downův syndrom, Alternativní komunikace, Manuální znaky, Znak do řečiBachelor's thesis "Speech development in children with Down syndrome supported by alternative communication methods" researches speech development in children with Down syndrome between two and five years of age and states the reasons why is speech development in these children almost always problematic. Based on example of good practice of using one of the alternative communication methods, namely "Znak do řeči (eng. Sign in speech)", the thesis tries to outline the reasons why are manual signs and alternative forms of communication that use them, suitable methods for communication and speech development in children with Down syndrome. The theoretical part of the thesis focuses on specific periods of speech development in children with this syndrome, next on alternative communication and methods that use manual signs. The practical part of the thesis describes an example of experience with personal assistance, working with an alternative form of communication, and speech development in a girl with Down syndrome. Keywords Speech development, Reduced communication abilities, Down syndrome, Alternative communication methods, Manual Signs, Sign in speech
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/178625