Název:
Otázky a odpovědi tyflopedické integrace
Překlad názvu:
Questions and answers of typhlopedy integration
Autoři:
CHOCHOLOVÁ, Lucie Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2009
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Bakalářská práce je zpracovávaná na téma: ,qOtázky a odpovědi tyflopedické integrace". Blíže zkoumá správnou informovanost široké veřejnosti o zařízeních pro zrakově znevýhodněné, jimi poskytovaných službách a pojmu integrace ve smyslu začlenění zdravotně postižených osob do většinové společnosti. V úvodu teoretické části jsou popsány základní pojmy, které souvisí s problematikou zrakového postižení. Je zde podrobněji popsána anatomie a patologie zrakového ústrojí, anatomie přídatných orgánů oka, doporučení, jak dodržovat správnou zrakovou hygienu v každodenním životě, legislativa, náhled na holistické pojetí člověka a integraci, zejména školskou, dále je zde uveden přehled zařízení (zdravotnická, školská, nestátní neziskové organizace) a služeb, které mohou zrakově znevýhodnění využívat a základní popis kompenzačních pomůcek. Výzkumná část bakalářské práce byla zpracovávaná kvantitativní metodou, použitou technikou sběru dat byl dotazník. Základní vzorek výzkumu tvořili respondenti Olomouckého kraje, výběrový vzorek tvořilo 100% (240) respondentů, zastoupených všemi věkovými kategoriemi i pohlavím. Hypotéza č. 1: Široká veřejnost není dostatečně informována. Hypotéza byla potvrzena. Z výzkumu vyplynulo, že ze 100% (240) respondentů správně zodpovědělo stanovený počet otázek v dotazníku 48% (115) respondentů. Znalostmi převyšovali ostatní věkové kategorie dospělí. Ti byli správně informováni z 18%. Hypotéza č. 2: Ženy mají větší zájem o poskytované informace než muži. Hypotéza byla potvrzena. Hypotéza č. 3: S vyšším věkem obyvatel kraje Olomouc klesá zájem o problematiku osob zrakově znevýhodněných. Tato hypotéza byla potvrzena jen částečně. U seniorů se potvrdila, naopak u dospělých ne. Z výzkumu vyplynulo, že informovanost je dostatečná, ale veřejnost nemá zájem o poskytované informace, pokud se jich problém bezprostředně nedotýká. The bachelor thesis covers the subject of {\clq}qQuestions and answers of tyflopaedic integration{\crq}q. There are discussed correct information of the general public about institutions for visually impaired persons, services provided by these persons and the term of integration of handicapped individuals into major society. Theoretical part deals with basic terms related to visual impairment. There are described in detail anatomy and pathology of organs of vision, anatomy of complementary eye organs, recommendation of correct visual hygiene in everyday life, legislation, holistic approach to visually impaired persons and their integration, especially educational one. There is also presented the survey of institutions (medical, educational, non-profit) and several services provided to the visually impaired persons as well as the basic description of compensatory aids. Research part of this thesis was processed by a quantitative method; data were collected by means of a questionnaire. The basic sample comprised respondents of Olomouc region; the selective sample consisted of 100% (240) respondents reflecting all age categories and sex. The bachelor thesis covered the main hypothesis and two sub-hypotheses. Hypothesis 1: General public is not sufficiently informed. Hypothesis is confirmed. The research showed that out of 100% (240) respondents, correct answer to given questions in the questionnaire was provided by 48% (115) respondents. Adults were significantly more informed than other age categories, namely 18%. Hypothesis 2: Women are more interested in provided information compared to men. Hypothesis is confirmed. Hypothesis 3: Older inhabitants of Olomouc region are less interested in the problem of visually impaired persons. This hypothesis was confirmed only partially. It was true for seniors, not adult persons. The research revealed that information about the above problem is sufficient but general public is not interested in provided information unless immediately affected.
Klíčová slova:
Holizmus; integrace; kompenzační pomůcky; osoba zrakově znevýhodněná; tyflopedie; zraková znevýhodnění.; zrakové ústrojí; compensatory aids; Holism; integration; organs of vision; tyflopaedia; visual impairment.; visually impaired persons Citace: CHOCHOLOVÁ, Lucie. Otázky a odpovědi tyflopedické integrace. České Budějovice, 2009. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Zdravotně sociální fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/13022