Název:
Didaktická hra ve výuce první pomoci pro žáky 2. stupně základní školy
Překlad názvu:
An Educational Game in Teaching First Aid at Lower Secondary Level
Autoři:
PODLEŠÁKOVÁ, Nikol Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2022
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Cílem této bakalářské práce bylo vytvoření tří autorských didaktických her k tématu první pomoci pro žáky druhého stupně základní školy. Hry byly vytvořeny s cílem osvojení a upevnění znalostí v tématu první pomoci. Autorka práce pomocí her uskutečnila výuku u žáků na druhém stupni základní školy ve městě nacházejícím se v Plzeňském kraji na Šumavě v experimentální skupině v 9. třídě s 15 žáky a naproti tomu ve škole stejné u stejných témat ve skupině kontrolní v 8. třídě s 20 žáky výuku konvenční. Realizace výuky i časová dotace tématu byla u obou skupin prakticky stejná, žáci vyššího ročníku nebyli v tématu první pomoc zvýhodněni předchozí výukou. Autorka práce ve spojitosti s výukou vytvořila test, který žáci vyplňovali těsně před výukou, těsně po výuce a po čtrnácti dnech od výuky (Pretest, Posttest I. a Posttest II.). Další nutnou náležitostí se stal dotazník pro všechny žáky, též vypracovaný autorkou, jež sloužil pro hodnocení výuky a vyučující žáky. Data získaná z testů a dotazníků byla statisticky vyhodnocena. Vyhodnocení Pretestu ukázalo ve skupině kontrolní průměrně dosažený počet bodů 8,70 +- 2,41 s úspěšností 51,2 % a u skupiny experimentální 9,67 +- 2,02 s úspěšností 56,9 %. V Posttestu I. dosáhla skupina kontrolní 15,05 +- 1,39 bodů s úspěšností 88,5 % a skupina experimentální 15,33 +- 1,99 bodů s úspěšností 90,2 %. V Posttestu II. skupina kontrolní obdržela průměrně 13,85 +- 3,47 bodů s úspěšností 81,5 % a skupina experimentální 13,80 +- 2,08 bodů s úspěšností 81,2 %. Pomocí vyhodnocení Studentova testu a testu ANOVA autorka zjistila, že rozdíl mezi výsledky tří testů nebyly vyhodnoceny jako statisticky významné. Studentův test: Pretest - p = 0,83, Posttest I. - p = 0,53 a Posttest II. - p = 0,34 a test ANOVA: p = 0,88. Hodnocení výuky žáky bylo v kontrolní skupině ohodnoceno průměrnou známkou 1,40 +- 0,60 a ve skupině experimentální 1,27 +- 0,57. Rozdíl průměrných hodnot mezi skupinami pomocí Studentova testu nebyl vyhodnocen jako statisticky významný (p = 0,61). Hodnocení vyučující mělo v kontrolní skupině průměrnou známku 1,20 +- 0,52 a ve skupině experimentální 1,07 +- 0,25. Rozdíl průměrů pomocí Studentova testu nebyl statisticky významný (p = 0,74). Přestože aktuálně platný Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (RVP ZV) pro cílovou skupinu první pomoci nevěnuje příliš pozornosti, žáci školy hlavního proudu probírané téma i způsob předávání informací velmi kladně hodnotili. První dvě hry dokáží žáky donutit přemýšlet nad objektivními situacemi a ve třetí hře se stanou součástí simulací, přičemž si každý žák vyzkouší své autentické chování v dané situaci.The aim of this bachelor thesis was to create three authorial didactic games on the topic of first aid for pupils of the second stage of elementary school. The games were created with the aim of acquiring and consolidating knowledge in the topic of first aid. The author of the work used games to teach pupils at the second stage of elementary school in a city located in the Pilsen Region in Šumava in an experimental group in class 9.A with 15 pupils and, on the other hand, in the school the same for the same topics in the control group in class 8.A with 20 pupils teaching conventional. The implementation of the teaching and the time allocation of the topic were practically the same for both groups. In connection with teaching, the author of the thesis created a test that pupils filled in just before the lesson, just after the lesson and after fourteen days after the lesson (Pretest, Posttest I. and Posttest II.). Another necessary requirement was a questionnaire for all pupils, also prepared by the author, which served for the evaluation of teaching and teaching pupils. Data obtained from tests and questionnaires were statistically evaluated. The evaluation of the Pretest showed an average score of 8.70 +- 2.41 points in the control group with a success rate of 51.2 % and in the experimental group of 9.67 +- 2.02 with a success rate of 56.9 %. In Posttest I., the control group achieved 15.05 +- 1.39 points with a success rate of 88.5 % and the experimental group 15.33 +- 1.99 points with a success rate of 90.2 %. In Posttest II., the first group received an average of 13.85 +- 3.47 points with a success rate of 81.5 % and the experimental group 13.80 +- 2.08 points with a success rate of 81.2 %. Using the evaluation of the Student's test and the ANOVA test, the author found that the difference between the results of the three tests was not evaluated as statistically significant. Student's test: Pretest - p = 0.83, Posttest I. - p = 0.53 and Posttest II. - p = 0.34 and test ANOVA: p = 0.88. The assessment of teaching by pupils was evaluated in the control group with an average mark of 1.40 +- 0.60 and in the experimental group 1.27 +- 0.57. The difference in mean values between the groups using the Student's test was not evaluated as statistically significant (p = 0.61). The teacher's assessment had an average mark of 1.20 +- 0.52 in the control group and 1.07 +- 0.25 in the experimental group. The difference in averages using the Student's test was not statistically significant (p=0.74). Although the currently valid Framework Educational Programme for Basic Education (FEP BE) does not pay much attention to the target group of first aid, the pupils of the mainstream school evaluated the topic and the way of transmitting information very positively. The first two games can force pupils to think about objective situations, and in the third game they become part of simulations, with each pupil trying out their authentic behavior in a given situation.
Klíčová slova:
didaktická hra; dotazník; posttest; pretest; první pomoc; didactic game; first aid; posttest; pretest; questionnaire Citace: PODLEŠÁKOVÁ, Nikol. Didaktická hra ve výuce první pomoci pro žáky 2. stupně základní školy. České Budějovice, 2022. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/66728