Original title:
Neurální habituace statických reklam v homo- a heterogenním video-prostředí.
Authors:
VOLCHKOV, Ivan Document type: Bachelor's theses
Year:
2022
Language:
eng Abstract:
[eng][cze] This bachelor thesis focuses on theoretical elaboration and empirical research of the topic of habituation and perception of static advertisements in the cyberspace during video perception. The theoretical part contains a summary of the theory and research of habituation, perception of advertisements, and visual perception, as well as the theoretical basis of electroencephalography. The empirical part describes the intention, design, implementation, results of the research and their discussion. The between-subject experimental design is constructed to mimic real cyberspace, where advertisements become noise and distractions to the Internet users. The study aims to measure the brain's habituation response to repeated advertisement presentation while viewing educational videos based on following biophysical signals (using electroencephalography), i.e., to determine how the brain learns to get used to or respond to advertising stimuli during educational video streaming and whether there is a difference in brain reaction to homo- and heterogeneous advertising stimuli. A new experimental paradigm was created for this research. 18 participants took part in the research, randomly divided into three groups: two experimental groups and one control group. 15 participants' data proceeded to the final analysis, due to technical deficiencies of signal processing. The analysis was performed using the following EEG methods: Event-Related Potentials, Event-Related Spectral Perturbation, and Power Spectral Analysis. The results indicate that homogeneous advertisements are less disruptive to the fluency of perception of the video viewer than heterogeneous ones, but may require more prominent differentiation.Bakalářská práce se zaměřuje na teroretické rozpracování a empirický výzkum na téma habituace a percepce statických reklam v kyberprostředí během prohlížení videí. Teoretická část obsahuje souhrn teorie a výzkumu habituace, percepce reklam a vizuální percepce, také teoretický základ elektroencefalografie. Praktická část popisuje záměr, design, implementaci, výsledky výzkumu a jejich diskuzi. Mezisubjektový design výzkumu je vytvořen za účelem napodobit reálný kyberprostor, kde se reklamy se stávájí šumem a distrakcí pro uživatele internetu. Cílem výzkumu je na základě sledování biologických signálů (s použitím elektroencefalografie) změřit habituaci mozku na opakované objevení reklam během prohlížení edukačních videí čili určit, jak se mozek učí zvykat/reagovat na reklamní podněty během prohlížení edukačních videí a jestli existuje rozdíl v mozkové reakci na homo- a heterogenní reklamní podněty. Nové experimentální paradigma bylo vytvořeno pro tento výzkum. Výzkumu se zúčastnilo 18 participantů, náhodně rozdělených do tří skupin: dvou experimentálních a jedné kontrolní skupiny. Do závěrečné analýzy se dostalo 15 participantů, s ohledem na technické nedostatky. Analýza byla provedená pomocí evokovaných potecniálů a dvou druhů spektrální analýzy. Výsledky poukazují na to, že homogenní reklamy míň narušují plynulost percepce prohlížejícího videa, než heterogenní, ale můžou vyžadovat výraznější diferenciaci.
Keywords:
EEG; ERP; ERSP; Habituace; homogeneita reklam; kongruence reklam; percepce reklam; PSA; vizuální percepce Citation: VOLCHKOV, Ivan. Neurální habituace statických reklam v homo- a heterogenním video-prostředí.. České Budějovice, 2022. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/66496