Název:
Děti s odlišným mateřským jazykem v mateřské škole
Překlad názvu:
Children with foreign language in Czech kindergartens
Autoři:
ADAMCOVÁ, Nikola Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2022
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Práce je zaměřena na začleňování dětí s odlišným mateřským jazykem (dále jen "OMJ") v českých mateřských školách (dále jen "MŠ"). Cílem je zjistit, jaké jsou v konkrétních případech podmínky pro začleňování dětí s OMJ a také analyzovat průběh adaptačního procesu těchto dětí. Obsahem teoretické části je pojem dítě předškolního věku, předškolní vzdělávání, jeho cíle, vývojová charakteristika předškolního dítěte a vývoj řeči. Dále pojem dítě s OMJ, bilingvismus a legislativní ukotvení vzdělávání dětí s OMJ v MŠ. Poté adaptace a začlenění dítěte s OMJ v MŠ, adaptační plán, individuální vzdělávací plán a spolupráce s rodiči. V neposlední řadě řeč dětí s OMJ, možnosti její podpory a rozvoje českého jazyka. Nakonec je zmíněna role pedagoga a metodická doporučení. Praktickou část tvoří případové studie. Využita je metoda rozhovoru s rodiči dětí s OMJ, s učiteli MŠ a dále metoda přímého a zúčastněného pozorování. Ve výzkumu jsou odkryty problémy i příklady dobré praxe, které se v konkrétních případech projevily.The bachelor thesis is focused on the inclusion of children with different native language in Czech kindergartens. The aim of the thesis is to analyze the adaptation process and the conditions for succesful inclusion in specific cases. The theoretical part is focused on defining terms such as conception of preschool child, preschool education, its goals, developmental characteristics of preschool child, speech development, the concept of children with different native language and bilingualism. The theoretical part also provides an insight into the legislative anchorage of education of children with different native langugage in preschool and inclusive education. The theoretical part describes adaptation and inclusion of the child with different native language in kindergarten, the adaptation plan and the cooperation with parents. It also considers support options for children with different native language to help them with learning the Czech language. Finally, the last part is focused on the role of the teacher and methodological recommendations. The practical part consists of case studies. The method of interview with parents of children with different native language, interview with kindergarten teachers, and the method of direct and participant observation is applied. The research uncovers the problems and examples of good practice that have emerged in specific cases.
Klíčová slova:
Adaptace; mateřská škola; odlišný mateřský jazyk; předškolní věk; řeč dětí; Adaptation; children's speech; different native language; kindergarten; preschool age Citace: ADAMCOVÁ, Nikola. Děti s odlišným mateřským jazykem v mateřské škole. České Budějovice, 2022. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/65694