Original title:
Preference fermentovaných mléčných produktů ve vybrané skupině spotřebitelů
Translated title:
Preference of fermented dairy products in selected groups of consumers
Authors:
ZÁMEČNÍKOVÁ, Marie Document type: Master’s theses
Year:
2022
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Cílem diplomové práce bylo posoudit, jaký vliv mají vybrané demografické faktory, na preference fermentovaných mléčných produktů. Za tímto účelem bylo vytvořeno dotazníkové šetření, kterého se zúčastnilo 278 respondentů (128 mužů a 150 žen). V dotazníkovém šetření bylo zjištěno, že nejčastěji konzumovanými produkty jsou polotvrdé a přírodní sýry a jogurty, přičemž nejoblíbenějším jogurtem je klasický bílý jogurt s více než 3 % tuku. Skupina starších respondentů preferovala polotučné sýry, zatímco pro skupinu mladších respondentů nebyla tučnost sýrů zásadní. Nejvíce preferovanou mlékárnou byla Madeta (50 % respondentů). Při výběru produktu byli spotřebitelé nejčastěji ovlivněni cenou a příchutí, přičemž cenou byli ovlivněni více muži a příchutí ženy. Výsledky diplomové práce mohou být přínosné pro lepší informovanost ohledně frekvence konzumace a preference fermentovaných mléčných produktů u českých spotřebitelů.The aim of the diploma thesis was to assess the influence of selected demographic factors on the preferences of fermented dairy products. For this purpose, a question-naire survey was created, which was attended by 278 respondents (128 men and 150 women). The questionnaire survey revealed that the most frequently consumed prod-ucts are semi-hard and natural cheeses and yoghurts, while the most popular yoghurt is classic white yoghurt with more than 3% fat. The group of older respondents pre-ferred semi-fat cheeses, while the fatness of the cheeses was not essential for the group of younger respondents. The most preferred dairy company was Madeta (50% of respondents). When choosing a product, consumers were most often influenced by price and flavour, while the price influenced more men, and the flavour influenced more women. The results of the diploma thesis can be beneficial for better infor-mation about the frequency of consumption and preference of fermented dairy prod-ucts among Czech consumers.
Keywords:
dairy company; fermentation; fermented dairy products; milk; preferences; questionnaire survey; dotazníkové šetření; fermentace; fermentované mléčné produkty; mléko; mlékárna; preference Citation: ZÁMEČNÍKOVÁ, Marie. Preference fermentovaných mléčných produktů ve vybrané skupině spotřebitelů. České Budějovice, 2022. diplomová práce (Ing.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Fakulta zemědělská a technologická
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/64927