Název:
Ilustrace v současné dětské knize a možnosti jejího využití k rozvoji tvořivosti a řečových dovedností dětí v předškolním věku.
Překlad názvu:
Illustration in the current children's book and the possibilities of its use to develop the creativity and speech skills of preschool children.
Autoři:
SALÁTOVÁ, Sabina Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2022
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato bakalářská práce je zaměřena na ilustrace v současné dětské knize a poukazuje na možnosti jejího využití k rozvíjení tvořivosti a řečových dovedností u dětí předškolního věku. Cílem je, aby činnosti za použití ilustrací podporovaly tvořivost a řečové dovednosti u dětí v mateřské škole. Teoretické východisko se věnuje současnému pojetí předškolního vzdělávání, rozvoji tvořivosti a řečových dovedností s ohledem na požadavky RVP PV, charakteristice pojmů tvořivosti, řečových dovedností a ilustrace, jejich podstaty, významu a využití v předškolním vzdělávání. Praktické východisko zahrnuje dva vytvořené programy, přičemž každý je z odlišné dětské knihy. Vytvořené činnosti vychází z ilustrovaných obrázků a dohromady vytváří ucelený program, který dítěti přiblíží, o čem kniha pojednává a zároveň podpoří rozvoj tvořivosti a řečových dovedností. Oba programy jsou ověřeny v praxi mateřské školy. Pro vyhodnocení každého programu je využito rozhovorů s dětmi po vykonané činnosti a sebereflexe učitele. V průběhu realizace činností je využito metody pozorování, rozhovoru a analýzy výsledků činnosti.This bachelor thesis is focused on illustration in contemporary children's books and the their possibilities for developing creativity and speech skills in preschool children. The aim of this thesis is that activities using selected illustrations support the development of creativity and speech skills in preschool children. The theoretical part focuses on contemporary conception of preschool education, development of creativity and speech skills, characterisation of the term creativity, speech skills and illustration, their keystone, meaning, and use in preschool education with regard to requirements set by the Framework Educational Programme for Preschool Education. The practical part includes two programs created using different children's books. The presented activities derive from selected illustrations and together they form interlinked programs. The both programs were proven in a kindergarten. Each program was evaluated using children's opinions and self-reflection. During realisation, methods of observing, interviews, and analysis of the results of the activities were used.
Klíčová slova:
dítě předškolního věku; ilustrace; rámcový vzdělávací program; Tvořivost; řečové dovednosti; Creativity; Framework Educational Programme; illustrattion; preschool children; speech skills Citace: SALÁTOVÁ, Sabina. Ilustrace v současné dětské knize a možnosti jejího využití k rozvoji tvořivosti a řečových dovedností dětí v předškolním věku.. České Budějovice, 2022. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/64776