Home > Academic theses (ETDs) > Master’s theses > Využití mezipředmětových vztahů ve výuce přírodopisu k motivaci a prohloubení porozumění přírodovědným jevům a dějům
Original title:
Využití mezipředmětových vztahů ve výuce přírodopisu k motivaci a prohloubení porozumění přírodovědným jevům a dějům
Translated title:
The use of interdisciplinary relationships in the natural sciences teaching to motivate and deepen the understanding of scientific phenomena and processes
Authors:
PEPICHOVÁ, Markéta Document type: Master’s theses
Year:
2022
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se zabývá využitím mezipředmětových vztahů ve výuce přírodopisu k motivaci a prohloubení porozumění přírodovědným jevům a dějům. Teoretická část zahrnuje informace o mezipředmětových vztazích, konceptu STEM vzdělávání, přírodovědném kurikulu, badatelsky orientovaném vyučování a učebnicích. V návaznosti na analýzu 10 učebních textů nových učebnic přírodopisu a rozhovorů se čtyřmi učiteli byly navrhnuty výukové jednotky na téma motýli, bakterie, sloni, houby. Vybrané tři výukové aktivity byly zrealizovány v šestých třídách na základní škole v Jihočeském kraji.The diploma thesis analyses how to apply the interdisciplinary relationships in the natural sciences teaching. The aim is to motivate and deepen the understanding of scientific phenomena and processes. The first theoretical part informs about the interdisciplinary relationships, concept of STEM education, science curriculum, inquiry-based science education and textbooks. The four thematic lessons focused on butterflies, bacteria, elephants, and fungi were created based on analysis of ten new textbooks and consultations with four teachers. The three lessons were selected to be tested on students from first year of second stage of elementary schools in South Bohemia.
Keywords:
inquiry-based science education; interdisciplinary relationships; STEM; badatelsky orientované vyučovaní; Mezipředmětové vztahy; STEM Citation: PEPICHOVÁ, Markéta. Využití mezipředmětových vztahů ve výuce přírodopisu k motivaci a prohloubení porozumění přírodovědným jevům a dějům. České Budějovice, 2022. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/64394