Název:
Sonda žákovských znalostí a postojů učitelů k problematice výuky fotosyntézy terestrických rostlin
Překlad názvu:
Survey of students' knowledge and teachers' attitudes to the topic of terrestrial plants photosynthesis in basic school education
Autoři:
ŠOBR, Zdeněk Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2022
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Obsah této práce je zaměřen na žákovské znalosti problematiky fotosyntézy a biomasy, pohled učitelů na výuku tohoto tématu včetně využívání digitálních výukových zdrojů. Těžištěm práce je dotazníkové šetření, mezi učiteli a žáky základních škol, které zkoumá úroveň znalostí a osobní postoje obou skupin respondentů na výuku tohoto tématu a její digitalizaci. Do dotazování bylo zainteresováno 154 žáků a 10 učitelů z 5 různých základních škol. Součástí byla i analýza řady učebnic nakladatelství Fraus. Výsledky potvrdily, že mezi žáky setrvávají v současné době miskoncepce, které byly již v minulosti popsané. Patří mezi ně např. tyto: "Rostlina dýchá, když neprovádí fotosyntézu. Hlavním důvodem, proč rostliny provádějí fotosyntézu, je produkce kyslíku. Rostlina dýchá oxid uhličitý a vydechuje kyslík." Literatura i výsledky této studie naznačují, že by využitím moderních pomůcek v hodinách přírodopisu i při vlastním samostudiu mohlo být řešením, jak se s miskoncepcemi vypořádat. This thesis focuses on the pupil's knowledge about photosynthesis, biomass, the teacher's attitude to teaching these issues including the use of digital educational resources. The focal point of this thesis is a questionnaire survey among primary school teachers and students, which examines the level of knowledge and personal attitudes of both groups of respondents to teaching this topic and its digitization. 154 pupils and 10 teachers from 5 different primary schools were involved in the survey. An analysis of a number of textbooks published by Fraus was also included. The results confirmed that misconceptions, which have already been described in the past, remain among the students. These include, for example: "The plant breathes when it is not performing photosynthesis. The main reason why plants perform photosynthesis is oxygen production. The plant breathes carbon dioxide and exhales oxygen." The literature and the results of this study suggest that using modern aids in science classes and in self-study could be a solution to dealing with misconceptions.
Klíčová slova:
biomasa; fotosyntéza; kritická místa ve výuce; miskoncepce; prekoncepce; respirace; sonda; biomass; critical points in teaching; misconception; photosynthesis; preconception; respiration; survey Citace: ŠOBR, Zdeněk. Sonda žákovských znalostí a postojů učitelů k problematice výuky fotosyntézy terestrických rostlin. České Budějovice, 2022. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/63292