Název:
Možnosti interkonfesijního vzdělávání v české škole
Překlad názvu:
Possibilities of inter - confesive education at the Czech school
Autoři:
STÝBLOVÁ, Sára Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2022
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Práce se zabývá možnostmi interkonfesijního vzdělávání v českých školách. Teoretická část se vyznačuje odborným zpracováním aktuálních literárních pramenů o dějinách a současnosti ekumenismu, interkonfesijních vztazích a o možnostech ekumenického a interkonfesijního vzdělávání. Praktická část se zaměřuje na ověření těchto skutečností s pomocí empirického kvalitativního výzkumu. Zabývá se otázkou vnímání religiozity studentů odlišných konfesí navštěvujících církevní školy v České republice. Konkrétně se jedná o mládež ve věku 15-17 let. Obsahem praktické části je popis metodologie výzkumu, jednotlivé výpovědi respondentů, jejich vyhodnocení a následné shrnutí výsledků výzkumu. Výsledky výzkumu poukazují na odlišnost přístupu jednotlivých škol k mezináboženské výchově a vzdělávání. Zatímco na jedné církevní škole nalezneme příkladné zařazení interkonfesijního vzdělávání do obsahu náboženských hodin, na škole druhé nenalezneme známky mezináboženského vzdělávání vůbec, což se následně nepříznivě odráží na prožívání vlastní religiozity jednotlivých studentů. Stojí za tím u mladých lidí zřejmě celkové slábnutí vlivu náboženství ve společnosti a zamýšlení se nad otázkami zcela jiného než náboženského charakteru. The thesis deals with the possibilities of interconfessional education in Czech schools. The theoretical part is characterized by an expert treatment of current literary sources on the history and present of ecumenism, interconfessional relations and the possibilities of ecumenical and interconfessional education. The practical part focuses on the verification of these facts with the help of empirical qualitative research. It deals with the question of the perception of religiosity of students of different confessions attending religious schools in the Czech Republic. Specifically, it concerns young people aged from 15 to 17. The content of the practical part is a description of the research methodology, individual statements of respondents, their evaluation and subsequent summary of research results. The results of the research point to differences in the approach of individual schools to interreligious education and training. While at one religious school we find exemplary inclusion of interconfessional education in the curriculum content of religious classes, at the other school we find no signs of interconfessional education at all, which subsequently reflects adversely on individual students' experience of their own religiosity. This is probably due to the general weakening of the influence of religion in society and the consideration of issues of a completely non-religious nature in young people.
Klíčová slova:
církev; ekumenismus; interkonfesijní vzdělávání; interkonfesijní vztahy; religiozita; vzdělávání na církevních školách; church; ecumenism; education at religious schools; inter-confesive relations; interconfessional education; religiosity Citace: STÝBLOVÁ, Sára. Možnosti interkonfesijního vzdělávání v české škole. České Budějovice, 2022. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Teologická fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/62991