Název:
Porovnání přístupů Montessori metody s postupy strukturovaného učení u dětí předškolního věku s Aspergerovým syndromem
Překlad názvu:
Comparison of Montessori method approaches with procedures of structured learning in preschool children with Asperger syndrome
Autoři:
PROCHÁZKOVÁ, Eliška Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2021
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Bakalářská práce se zaměřuje na téma porovnání přístupů Montessori metody s postupy strukturovaného učení u dětí předškolního věku s Aspergerovým syndromem. Pro naplnění cílů kvalifikační práce byly vybrány dvě děti s Aspergerovým syndromem, které jsou vedeny dle daného výchovného a vzdělávacího systému. Na základě pozorování dětí v příslušném systému a zpracovaných rozhovorů, které poskytly matky dětí s Aspergerovým syndromem, pedagog a asistentka pedagoga jednoho z chlapců, byly Montessori metoda a postupy strukturovaného učení porovnány z hlediska vhodnosti pro dítě s Aspergerovým syndromem. Vše bylo učiněno v designu případové studie. Práce je členěna na teoretickou a praktickou část. Teoretická část obsahuje specifika Aspergerova syndromu, základní informace pro výběr výchovného a vzdělávacího systému, následnou práci s dítětem a nakonec popis jednotlivých přístupů Montessori metody a strukturovaného učení. Praktická část zpracovává výzkumná data rozhovorů a pozorování, které následně dává do širších souvislostí a porovnává v rámci vhodnosti pro tento typ postižení.The bachelor thesis focuses on comparing approaches of the Montessori method with the procedures of structured learning in preschool children with Asperger's syndrome. Two children with Asperger's syndrome, who are guided according to the given educational system, were selected to fulfil the goals of the qualification work. The Montessori method and structured learning procedures were compared in terms of suitability for any child with Asperger's syndrome as it was based on the observation of children in the relevant system and on the interviews provided by children's mothers, pedagogue, and teaching assistant of one of the boys. Everything was done in the design of the case study. The work is divided into theoretical and practical parts. The theoretical part contains the specifics and basic information of Asperger's syndrome for the selection of the educational system, subsequent work with the child, and finally a description of the various approaches to the Montessori method and structured learning. The practical part deals with research data from interviews and observations, which are given to a broader context and are compared in terms of suitability for this type of disability.
Klíčová slova:
Aspergerův syndrom; metoda Montessori; postupy strukturovaného učení; předškolní věk; Asperger's syndrome; Montessori method; preschool age; structured learning practices Citace: PROCHÁZKOVÁ, Eliška. Porovnání přístupů Montessori metody s postupy strukturovaného učení u dětí předškolního věku s Aspergerovým syndromem. České Budějovice, 2021. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/61250