Název:
Využití metod muzikoterapie a arteterapie při péči o děti s tělesným a kombinovaným postižením.
Překlad názvu:
Use of methods of music therapy and art therapy in the care of children with physical and multiple disabilities.
Autoři:
ŠUSTOVÁ, Kateřina Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2021
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tématem této bakalářské práce jsou metody muzikoterapie a arteterapie, které se využívají při péči o děti s tělesným a kombinovaným postižením. V teoretické části práce je rozepsán historický vývoj muzikoterapie i arteterapie. Dále jsou charakterizovány jednotlivé metody práce, využívané ve výše zmíněných terapiích, které se v současné době aplikují. V rámci každé terapie je dále podrobněji popsána jedna metoda, která se využívá při terapii dětí. Teoretická část dále charakterizuje dítě s tělesným a kombinovaným postižením a v návaznosti na to popisuje péči, která je těmto dětem poskytována. Praktická část definuje cíle a výzkumné otázky práce a popisuje její metodickou stránku. Jsou zde interpretovány výsledky výzkumného šetření, které probíhalo v centru ARPIDA v Českých Budějovicích, prostřednictvím pozorování terapeutických sezení a rozhovorů s terapeuty. V rámci muzikoterapie se jedná o popis struktury skupinového terapeutického setkání, zásad práce s dětmi s tělesným či kombinovaným postižením a jejich následné uvedení do praxe, což je popsáno na příkladu jednoho terapeutického tematického celku. Dále se věnuji práci s harmonizačním lůžkem, což je další muzikoterapeutická metoda, avšak individuální. Z oblasti arteterapie jsou zde představeny příklady specifických pomůcek, využívaných v rámci terapie dětí s tělesným či kombinovaným postižením a jsou zde také popsány jednotlivé arteterapeutické techniky, které se využívají v rámci práce s dětmi. The topic of this bachelor thesis is the methods of music therapy and art therapy, which are used in the care of children with physical and combined disabilities. The theoretical part of the thesis describes the historical development of music therapy and art therapy. Furthermore, the individual methods of work used in the above-mentioned therapies, which are currently applied, are characterized. Within each therapy, one method used in the treatment of children is described in more detail below. The theoretical part further characterizes a child with a physical and combined disability, and in connection with this describes the care that is provided to these children. The practical part defines the goals and research questions of the work and describes its methodological side. The results of the research survey, which took place at the ARPIDA center in České Budějovice, are interpreted here through observation of therapeutic sessions and interviews with therapists. Within music therapy, it is a description of the structure of a group therapeutic meeting, the principles of working with children with physical or combined disabilities and their subsequent implementation in practice, which is described on the example of one therapeutic thematic unit. I also work with a harmonizing bed, which is another method of music therapy, but individual, the method of music therapy for children with physical or combined disabilities. In the field of art therapy, there are examples of specific aids used in the therapy of children with physical or combined disabilities and there are also described individual art therapy techniques that are used in working with children.
Klíčová slova:
arteterapie; kombinované postižení; muzikoterapie; tělesné postižení; art therapy; combined disability; music therapy; physical disability Citace: ŠUSTOVÁ, Kateřina. Využití metod muzikoterapie a arteterapie při péči o děti s tělesným a kombinovaným postižením.. České Budějovice, 2021. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/61187