Název:
Development of a Comprehensive Framework of Excellence in Higher Education
Autoři:
MAŠKOVÁ, Ivana Typ dokumentu: Disertační práce
Rok:
2021
Jazyk:
eng
Abstrakt: [eng][cze] Excellent students have usually been defined in terms of high academic achievement, which, however, could be associated with undesirable motivational and behavioural correlates. Working on the assumption that excellence in higher education is a precursor of occupational excellence, which integrates high-quality work with ethical behaviour, excellence in university settings should be reconsidered. This thesis was underpinned by two research questions: Who is really an excellent university student? How to identify an excellent university student? In this respect, we conducted four intermediate studies that together build a comprehensive conceptual and methodological framework of excellence in higher education. The first study aimed to establish an empirically-based conceptualization of an excellent university student. The results of an investigation between university students and teachers showed that excellence in higher education is an interaction between educational excellence, which refers to students who are deeply knowledgeable, engaged, and able to turn their knowledge and skills into actions and desirable high-quality outcomes, and personal excellence that concerns prosocial, moral, and self-reflective behaviour of students. In the second study, we aimed to find, whether the core excellent students' attribute of genuine study motivation, conceptualized as mastery goal orientation along with deep approach to learning, is indicated or contradicted by students' grade point average (GPA). The results revealed that GPA neither indicates, nor contradicts the attribute of genuine study motivation. In the third study, we designed and implemented the procedure of excellent students' identification based on a multisource assessment that involved teacher nomination/assessment, academic achievement assessment, and peer assessment. The implementation of this methodology resulted in a final sample of 10 excellent individuals meeting all the conceptually-derived criteria of excellence. The fourth study aimed to evaluate the implemented methodology in terms of its discriminating ability to differentiate between excellent and non-excellent students. In this respect, we achieved satisfactory results. After reviewing the results generated by the implementation and evaluation of the proposed methodology, we suggest a basic guideline on how to define and identify excellent university students in more general settings.Za vynikající studenty jsou obvykle považováni studenti dosahující vysokého akademického výkonu, který ale může být spojen s nežádoucí motivací a vzorci chování. Vyjdeme-li z předpokladu, že vysokoškolská excelence je předstupněm profesní excelence, která v sobě spojuje práci vysoké kvality s etickým chováním, je potřeba začít o excelenci ve vysokoškolském prostředí uvažovat jiným způsobem. Tato disertační práce si klade dvě výzkumné otázky: Kdo je doopravdy vynikající vysokoškolský student a jak jej identifikovat? V tomto ohledu jsme realizovali čtyři dílčí studie, které tvoří ucelený konceptuální a metodologický rámec vysokoškolské excelence. První studie si klade za cíl ustanovit konceptualizaci vynikajícího vysokoškolského studenta založenou na empirických datech. Výsledky šetření provedeného mezi univerzitními studenty a vyučujícími ukázaly, že vysokoškolská excelence je kombinací akademické excelence a osobnostní excelence. Akademickou excelenci zosobňují takoví studenti, kteří mají hluboké znalosti, jsou angažovaní a schopní přenést své znalosti a dovednosti do praxe a přetvořit je ve výsledky vysoké kvality. Naopak osobnostní excelence se vztahuje k prosociálnímu, morálnímu, a sebe-reflektivnímu chování studentů. Druhá studie si klade za cíl zjistit, zda klíčový atribut vynikajícího vysokoškolského studenta, autentická studijní motivace, konceptualizovaná jako cílová orientace na mistrovství spolu s hlubokým přístupem k učení, koreluje s celkovým studijním průměrem. Výsledky této studie ukázaly, že studijní průměr není ani indikátorem autentické studijní motivace, ale ani ji nevyvrací. V rámci třetí studie byl navrhnut a realizován postup identifikace konkrétních vysokoškolských studentů založený na vícezdrojovém hodnocení (učitelská nominace a hodnocení, hodnocení akademického výkonu a studentské hodnocení), což vyústilo ve výběr vzorku deseti vynikajících studentů, kteří odpovídali všem konceptuálním kritériím excelence. Čtvrtá studie si kladla za cíl zhodnotit navrženou metodologii s ohledem na to, do jaké míry rozlišuje mezi vynikajícími a nevynikajícími studenty. V tomto ohledu bylo dosaženo uspokojivých výsledků. Poté, co byly posouzeny výsledky získané realizací a evaluací navržené metodologie, mohla být poskytnuta základní doporučení k tomu, jak definovat a identifikovat vynikající vysokoškolské studenty napříč univerzitami.
Klíčová slova:
akademický výkon; excelentní vysokoškolští studenti; osobnostní excelence; vysokoškolská excelence; vícezdrojové hodnocení Citace: MAŠKOVÁ, Ivana. Development of a Comprehensive Framework of Excellence in Higher Education. České Budějovice, 2021. disertační práce (Ph.D.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/60099