Název:
Výukové aktivity se zaměřením na globální rozvojové vzdělávání ve výuce zeměpisu na 2. stupni ZŠ
Autoři:
MACCECHINI, Tereza Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2020
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tématem diplomové práce je globální rozvojové vzdělávání ve výuce zeměpisu. Hlavním cílem práce je vypracování vlastního návrhu výukových aktivit zaměřených na globální rozvojové vzdělávání ve výuce zeměpisu na 2. stupni ZŠ. Předkládaná práce se skládá ze dvou částí, části teoretické a z ní vycházející části praktické. Teoretická část je primárně orientovaná na vymezení základní terminologie, představuje hlavní východiska, principy, cíle, témata a metody GRV. Dále se autorka věnuje významu a postavení GRV ve vybraných evropských zemích. Detailněji se zaměřuje na oblast vzdělávání v České republice a na hlavní kurikulární dokumenty. Praktická část práce obsahuje trojici výukových aktivit, zahrnující principy a tematiku GRV, prostřednictvím kterých jsou žáci seznamováni s vybranými globálními problémy současného světa. Jednotlivé aktivity jsou v úvodní části krátce představeny, následuje metodická struktura a případně i realizace aktivity v praxi.The topic of the diploma thesis is development education in teaching geography. The main objective of this thesis is to create author's own design of teaching activities focused on development education in teaching geography at the 2nd level of primary schools. The presented thesis consists of two parts, the theoretical part and the practical part based on it. The theoretical part is primarily focused on defining basic terminology, it introduces main starting points, principles, objectives, topics and methods of DE. Furthermore, the author deals with the importance and position of DE in selected European countries. She focuses in more detail on the field of education in the Czech Republic and the main curricular documents. The practical part of the work contains three teaching activities, including the principles and topics of DE, through which the students are acquainted with selected global problems of today's world. The individual activities are briefly introduced in the introductory part, followed by the methodological structure and possibly the implementation of the activity in practice.
Klíčová slova:
globální problémy; globální rozvojové vzdělávání; globální výchova; průřezová témata; výukové aktivity; základní škola; cross-curricular topics; development education; global education; global problems; primary school; teaching activities Citace: MACCECHINI, Tereza. Výukové aktivity se zaměřením na globální rozvojové vzdělávání ve výuce zeměpisu na 2. stupni ZŠ. České Budějovice, 2020. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/60007