Název:
Rozvoj samostatnosti dítěte jako součást přípravy na školu
Překlad názvu:
Developing child's independence as a part of the preparation for school
Autoři:
JÍLKOVÁ, Kateřina Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2020
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tématem bakalářské práce je rozvoj samostatnosti dítěte v předškolním věku. Samostatnost patří mezi velice důležitou schopnost člověka, která mu napomáhá přežít. Může se zdát, že se v dnešní době vytrácí vedení dětí k jejich samostatnosti již v raném věku. Proto je v teoretické části zmíněn historický pohled na dítě, samostatnost dítěte v jeho aktuální vývojové fázi a samostatnost dítěte ovlivněná výchovným stylem. V poslední části se zmiňuji o samostatnosti dítěte z hlediska alternativního přístupu v mateřské škole a sice v Montessori mateřské škole a v mateřské škole řídící se programem Začít spolu. V praktické části je naplňován připravený program na rozvoj samostatnosti dětí v době přípravy na školu v přípravné třídě otevřené při základní škole. Program inspirovaný výsledky dotazníku, který zodpověděly učitelky prvních tříd základní školy a je realizován jako akční výzkum. Závěrečnou činností byl rozhovor s učitelkami, které dostaly děti z předškolní třídy do prvního ročníku. Ty se snažily popsat míru dětské samostatnosti, schopnost rychlé socializace, pozornost a vnímavost v hodinách.The focal point of this bachelor thesis is the development of independence in a preschool aged child. The independence, per se, is a crucial part of one's skills as it facilitates the survival. Nowadays, it might seem as if leading children to independence from an early age was ceasing to exist. It is because of that, that in the practical part, the historical outlook on a child and their independence in a particular development stage and the impact of different upbringing methods on the phenomena, are acknowledged. The ultimate part of this work then, illustrates the independence of a child from the viewpoint of alternative methods - as applied in Montessori kindergartens and institutions following the principles of "Začít spolu" (in English also referred to as the "Step by Step" programme). In the practical part, a formerly established scheme is put into practice. More specifically, a scheme inspired by the results of a questionnaire, responded to by first grade teachers and completed as an action research. The very last task addressed in this thesis, is an interview with teachers that became a part of the experiment by later accommodating the children from the preschool programme in their first grades. These professionals were to describe the amount of the children's independence, their ability to socialize quickly, attention span and perception in classes.
Klíčová slova:
dítě v předškolním věku; program; samostatnost; a preschool aged child; independence; programme; scheme Citace: JÍLKOVÁ, Kateřina. Rozvoj samostatnosti dítěte jako součást přípravy na školu. České Budějovice, 2020. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/58532