Original title:
Posuzování kvality výuky psychologie na SŠ s využitím metodiky 3A
Translated title:
Examining the quality of teaching psychology in secondary schools based on the method 3A
Authors:
LEHAROVÁ, Jana Document type: Master’s theses
Year:
2020
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce je zaměřena na problematiku kvality výuky psychologie na středních školách. Práce je rozdělena na dvě části. Úvod teoretické části práce je věnován představení didaktiky psychologie a základních principů, ze kterých vychází, jako je konstruktivismus a komunikační pojetí didaktiky. Další kapitoly jsou věnovány charakteristice výuky psychologie na středních školách nejen v České republice, ale také například na Slovensku. Obsahem praktické části jsou dvě výukové situace, na jejichž podkladě byly vytvořeny dvě didaktické kazuistiky, které byly zpracované pomocí tzv. metodiky 3A. Výsledkem aplikace tohoto kvalitativního postupu je vhled do výuky psychologie, který zároveň umožňuje hodnocení její kvality na základě integrity tzv. tří vrstev (tematické, konceptové, kompetenční) v rámci tzv. modelu hloubkové struktury výuky. Za účelem zlepšování kvality výuky jsou navržené alterující postupy. Cílem práce je navrhnout takové alterace, které povedou k naplňování cílů výuky psychologie, funkční psychologické gramotnosti.The diploma thesis is focused on the issue of the quality of teaching psychology at secondary schools. The work is devided into two parts. The introduction to the theoretical part of the work is devoted to the introduction of didactics of psychology and it's basic principles, on which is based as constructivism and communication concept of didactics. Other chapters focus on the characteristics of teaching psychology at secondary schools only in the Czech Republic, but also in Slovakia. The content of the practical part includes two teaching situations, from which two didactic case studies where created by using 3A procedure. The result of the application of this qualitative method is an insight into the teaching of psychology, which can evaluate its quality on the basis of integrity three layers (thematic, conceptual, competence) within the so-called model of in-depth structure of teaching. Alternative approaches are possible to improve the quality of teaching. Focus on fulfilling the goals of teaching psychology, psychological literacy.
Keywords:
3A procedure; Deep structure of instruction model; didactics; instructional quality; psychological literacy; psychology in education; didaktika; funkční psychologická gramotnost; kvalita výuky; metodika 3A; model hloubkové struktury výuky; vzdělávání v psychologii Citation: LEHAROVÁ, Jana. Posuzování kvality výuky psychologie na SŠ s využitím metodiky 3A. České Budějovice, 2020. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/52898