Název:
Využití jógy u dětí se sluchovou disabilitou ve věku od 8 do 15 let
Překlad názvu:
Use of yoga for children with hearing impairmentat the age of 8 to 15.
Autoři:
ZELMANOVÁ, Marcela Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2020
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato diplomová práce je zaměřena na využití jógy u dětí se sluchovou disabilitou ve věku 8-15 let. Teoretická část shrnuje dosavadní poznatky o sluchovém systému včetně jeho funkce a anatomie a o józe, její historii a vlivu jógy na funkční systémy lidského těla. Zvláštní kapitola je věnována sluchové disabilitě jako takové, její etiologii, klasifikaci a ty-pům sluchových vad. V praktické části je zjišťován vliv adekvátní pohybové aktivity na probandy mateřské školy, základní školy a dětského domova pro sluchově postižené v Čes-kých Budějovicích. K tomuto účelu byl proveden test s tyčí a dotazníkové šetření o pediat-rické kvalitě života PedsQL. V rámci testu s tyčí došlo ke zkrácení průměrné doby potřebné k provedení sestavy ze 45,2 s na 36,6 s. V rámci dotazníkového šetření došlo k navýšení průměrného skóre ve všech sledovaných dimenzích a k nárůstu průměrného celkového skó-re o 12 %. Zjištěné výsledky a jejich porovnání s výsledky kontrolního souboru naznačují, že intervenční pohybový program měl na děti pozitivní vliv.This thesis is focused on the use of yoga for children with hearing impairment at the age of 8-15 years. The theoretical framework summarizes the current knowledge about the hearing system including its function and anatomy, and yoga, its history and the influence of yoga on human body functional systems. A special chapter is dedicated to hearing impairment, its etiology, classification, and types. In the practical part, the effect of suitable physical activity on the probands of institution for the hearing-impaired children in České Budějovice has been examined. For this purpose, the exercise pole test and PedsQL pediatric quality of life questionnaire survey were performed. In the exercise pole test, the average time to complete the exercise set decreased from 45.2 to 36.6 seconds. In the PedsQL questionnaire survey, the average score was increased in all the monitored dimensions and the average total score increased by 12%. The obtained results and their comparison with the results of the control group indicate that the interventional movement program had a positive effect on children.
Klíčová slova:
děti; jóga; psychologický stav; sluchová disabilita; zdravotní stav; children; health condition; hearing impairment; psychological condition; yoga Citace: ZELMANOVÁ, Marcela. Využití jógy u dětí se sluchovou disabilitou ve věku od 8 do 15 let. České Budějovice, 2020. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/28323