Název:
Analýza konkurence na spotřebitelském trhu s vybranou komoditou
Překlad názvu:
ANALYSIS OF COMPETITION ON THE CONSUMER'S MARKET WITH SELECTED COMMODITY
Autoři:
VALDMANOVÁ, Markéta Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2007
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Pro analyzování trhu z hlediska možnosti výběru léků z pohledu spotřebitele jsem pro svou práci použila porovnání zjištěných dat od Sdružení obrany spotřebitelů a vlastní marketingový výzkum. Jako další mi pomohl pro zmapování konkurenčního prostředí na trhu Porterův model pěti sil. V závěru jsem se snažila analyzovat trh z hlediska ochrany spotřebitele. Po zhodnocení těchto výše uvedených analýz jsem usoudila, že konkurence mezi léky Panadol a Paralen spočívá především v ceně. Respondenti také uváděli, že nejčastěji si léky kupují z důvodu předchozí dobré zkušenosti nebo doporučení od lékaře. Další možností jak si na trhu zejména konkurovat je v dosažitelnosti lékárny, ochotě personálu, ceně a rozsahu sortimentu. Důvody, které mohou Panadol a Paralen ohrozit je velký tržní podíl Ibalginu, celkově trh s léčivy ohrožuje vstup generických léků na trh a možnost nákupu léků i na jiných místech než v lékárnách. Konkurenční prostředí z hlediska ochrany spotřebitelů má především tyto problémy: není možnost nákupu léků mimo lékárnu, značně neprůhledný je systém financování a je problém se stanovováním úhrad od zdravotních pojišťoven.I have used comparison of gathered data from Consumers Defence Association (Sdružení obrany spotřebitelů) and own market research for my Thesis to analyze the market from the consumer{\crq}s perspective in terms of possibility to choose medicaments. Porter{\crq}s model of Five Forces was additionally helpful to examine the competitive environment in the market. I tried to analyze the market from the consumer{\crq}s defence perspective in the Conclusion. After evaluation of these above mentioned analyses I came to conclusion that the competition between Panadol and Paralen consists in particular in price. The informants have also stated that they buy the ``painkillers{\crqq} on grounds of previous good experience or on their doctor{\crq}s recommendation. Another possibility how to compete in the market is availability of a pharmacy, price, staff willingness, and assortment range. The reasons that could threaten Panadol and Paralen, is a huge market share of Ibalgin; in general the pharmaceuticals market is endangered by enter of generic drugs and possibility to buy drugs in other places than at the chemist{\crq}s. From perspective of the consumers defence, the competitive environment has certain problems. It is in particular impossibility to purchase drugs outside of the pharmacy, markedly non-transparent financing system and problems with determination of reimbursement from health insurance companies.
Klíčová slova:
konkurence; léčiva; ochrana spotřebitele; paracetamol; výzkum trhu; competition; consumers defence; market research; paracetamol; pharmaceuticals Citace: VALDMANOVÁ, Markéta. Analýza konkurence na spotřebitelském trhu s vybranou komoditou. České Budějovice, 2007. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Ekonomická fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/8355