Original title:
Způsob stravování, nakupování a chování české společnosti vzhledem k životnímu prostředí – Potraviny 2022
Translated title:
Environmentally friendly food consumption choices, shopping, and behaviour in Czech society – Food 2022
Authors:
Hanzlová, Radka Document type: Research reports
Year:
2022
Language:
cze Series:
Tiskové zprávy CVVM, volume: OR221018 Abstract:
[cze][eng] Do speciálního výzkumu Potraviny 2022 jsme zařadili i několik otázek týkajících se šetrného chování k životnímu prostředí v souvislosti s nakupováním potravin nebo způsobu stravování. Pro českou veřejnost je při nakupování potravin jednoznačně nejdůležitější cena a následně složení, naopak nejméně důležitý je obalový materiál. Téměř tři pětiny (58 %) dotázaných alespoň občas kompostují. Mezi nejvíce používané metody patří kompostování na zahradě a hnědé popelnice (tzv. kompostejnery).\nBiopotraviny alespoň občas nakupuje necelá čtvrtina (23 %) respondentů, což je v porovnání s rokem 2021 pokles o 10 procentních bodů.\nZ prospěšných aktivit pro životní prostředí si lidé v ČR nejčastěji na nákup nosí vlastní tašku a ve své domácností třídí běžný odpad. Naopak nejméně často nakupují zeleninu a ovoce do tzv. „nekonečných sáčků“ a omezují jízdy autem.The Public Opinion Research Centre’s special ‘Food 2022’ survey contained several questions about environmentally friendly behaviours that relate to what foods people buy and what they eat. The most important factor the Czech public considers when shopping for food is price, followed by a food’s ingredients, while the least important factor is the food’s packaging. Almost three-fifths (58%) of respondents at least sometimes sort organic waste. The most commonly used methods are composting in the garden and brown bins (called composters).\nLess than a quarter (23%) of respondents buy organic food at least sometimes, which compared to 2021 is a decrease of 10 percentage points.\nAmong the environmentally beneficial activities, people in the Czech Republic most often carry their own bag for shopping and sort regular waste in their household. In contrast, they are least likely to buy vegetables and fruit in reusable bags and to reduce car journeys.
Keywords:
environmentally friendly behaviour; food; organic waste; shopping behaviour