Original title:
Polytechnické vzdělávání v socialistickém Československu
Translated title:
Polytechnic education in socialist Czechoslovakia
Authors:
Růžičková, Anna ; Randák, Jan (advisor) ; Fapšo, Marek (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2022
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce se zabývá tématem polytechnického vzdělávání na základních školách v Československu především v jeho začátcích v padesátých letech minulého století. Na začátku je věnována pozornost období první republiky, kdy se začíná formovat myšlenka o větším zapojení mechanické práce do škol a propojení teorie s praxí. Po roce 1945 se pozornost ubírala k Sovětskému svazu, ve kterém byly zpracovávány otázky týkající se polytechnické výchovy, podle nichž se později měla řídit i československá pedagogická veřejnost. V kontextu práce je sledován i obecný vývoj školství, ovlivněn vydáváním školských zákonů. Samotné pojetí a obsah polytechnického vzdělání je analyzováno na základě tehdejší odborné literatury a pedagogických článků. Práce obsahuje i pojednání o mimotřídních a mimoškolních aktivitách, kterých se žáci účastnili v podobě zájmových kroužků. V závěru je drobná komparace s šedesátými lety, kdy se zájem o polytechnické vzdělávání upozadil.The bachelor thesis deals with the topic of polytechnic education in primary schools in Czechoslovakia, especially in its beginnings in the 1950s. At the beginning, attention is paid to the period of the First Republic, when the idea of greater involvement of mechanical work in schools and the linking of theory with practice begins to take shape. After 1945, attention turned to the Soviet Union, where issues related to polytechnic education were worked out, which were later to guide the Czechoslovak pedagogical community. In the context of the work, the general development of education, influenced by the issuance of education laws, is also observed. The very concept and content of polytechnic education is analysed based on the professional literature and pedagogical articles of the time. The thesis also includes a discussion of the extra- curricular and co-curricular activities in which pupils participated in the form of interest groups. It concludes with a minor comparison with the 1960s, when interest in polytechnic education was waning.
Keywords:
polytechnic education|socialism|school|children|labour|Czechoslovakia; polytechnické vzdělávání|socialismus|škola|děti|práce|Československo
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/178059