Original title:
Význam a metody rozvoje řečových dovedností u předškolních dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí
Translated title:
The importance and methods of developing speech skills in preschool children from socially disadvantaged backgrounds
Authors:
Klinerová, Eliška ; Gillernová, Ilona (advisor) ; Pešout, Ondřej (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2022
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Práce se zabývá sociálním znevýhodněním a jeho vztahem k řečovému vývoji dítěte a jeho jazykovým kompetencím v předškolním věku. Literárně přehledová část se věnuje popisu hlavních determinantů a mechanismů ovlivňujících řečový vývoj, dále definuje sociální znevýhodnění a věnuje se jeho efektu na jednotlivé oblasti života a vývoje dítěte. Osvětluje mechanismy vlivu sociálního znevýhodnění na řečový vývoj dítěte a nabízí takové metody práce s dětmi, které tyto mechanismy reflektují a reagují na ně. Další částí práce je návrh výzkumného projektu, který si klade za cíl zjistit efekt metody Grunnlaget na jazykové kompetence dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí při nástupu povinné předškolní docházky a při jejím dovršení. Klíčová slova Řečový vývoj; sociální znevýhodnění; rozvoj řeči; řeč v předškolním období; kulturně nezatížené vzdělávací metody; GrunnlagetThe thesis deals with social disadvantage and its relation to the child's language development and competence at preschool age. The literary overview section is devoted to describing the main determinants and mechanisms that influence language development, further defines social disadvantage, and addresses its impact on individual areas of a child's life and development. It highlights the mechanisms of the influence of social disadvantage on children's language development and offers methods for working with children that reflect and respond to these mechanisms. The final part of the thesis contains a proposal of a research project to determine the effect of the Grunnlaget method on the language competence of children from a socially disadvantaged background at the beginning and at the end of compulsory preschool attendance. Keywords Speech Development; Social Disadvantage; Improving Speech; Speech in Preschool Children; Culture-free Education; Grunnlaget
Keywords:
Speech Development|Social Disadvantage|Improving Speech|Speech in Preschool Children|Culture-free Education|Grunnlaget; Řečový vývoj|sociální znevýhodnění|rozvoj řeči|řeč v předškolním období|kulturně nezatížené vzdělávací metody|Grunnlaget
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/177842