Název:
Rozvoj čtenářské gramotnosti v multikulturním kontextu
Překlad názvu:
Development of Reading Literacy in the Context of Multiculturality
Autoři:
Matějíček Rozsypalová, Martina ; Wildová, Radka (vedoucí práce) ; Burkovičová, Radmila (oponent) ; Maňourová, Zuzana (oponent) Typ dokumentu: Disertační práce
Rok:
2022
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Disertační práce se zabývá částí edukační reality škol s polským vyučovacím jazykem, které tvoří specifikum škol v Moravskoslezském kraji. V teoretické části práce jsou vymezeny základní pojmy spojené se čtenářskou gramotností a jsou představeny dva výzkumy realizované v oblasti počáteční čtenářské gramotnosti. Pozornost je věnována také škole a učiteli jako faktorům rozvoje čtenářské gramotnosti dětí. Popis polského národnostního školství se zaměřením na 1.-5. ročník povinného vzdělávání je následován obsahovou analýzou školních vzdělávacích programů, jejímž cílem bylo popsat podobu začlenění předmětu Český jazyk do těchto dokumentů a zpracování výstupů ve vztahu k doménám, resp. dimenzím výukových cílů v kurikulu pro 2. ročník. Výzkumné šetření, hledající odpověď na otázku, jak rozvíjejí učitelé počáteční čtenářskou gramotnost v hodinách předmětu Český jazyk ve 2. ročníku škol s polským vyučovacím jazykem, zjistilo, že se v pestře pojaté výuce neobjevilo formativní hodnocení a aktivity podporující u žáků tvořivost. Na základech badatelsky orientované výuky jsou formulována metodická doporučení a předloženy koncepce lekcí, které badatelsky orientovanou výuku včleňují do procesu rozvoje čtenářské gramotnosti.The thesis deals with part of the educational reality of schools with Polish as the language of instruction, which form the specifics of schools in the Moravian-Silesian region. The theoretical part of the thesis defines the basic concepts associated with reading literacy and presents two research projects in the field of initial reading literacy. Attention is also paid to the school and the teacher as factors in the development of children's reading literacy. Description of Polish national education with a focus on 1.-5. year of compulsory education is followed by a content analysis of school educational programs, the aim of which was to describe the form of inclusion of the subject Czech language in these documents and processing of outputs in relation to domains, resp. dimensions of learning objectives in the curriculum for the 2nd year. The research survey, which seeks to answer the question of how teachers develop initial reading literacy in Czech language lessons in the 2nd year of schools with Polish as the language of instruction, found that formative assessment and activities supporting pupils' creativity did not appear in varied teaching. On the basis of inquiry-based instruction, methodological recommendations are formulated and concepts of lessons are presented, which incorporate...
Klíčová slova:
počáteční čtenářská gramotnost; učitel; výuka; čtenářská gramotnost; škola s polským vyučovacím jazykem; initial reading literacy; instruction; reading literacy; school with Polish language of instruction; teacher